Loading ....

Biuletyn Informacji Publicznej (BIP)
został stworzony w celu powszechnego
udostępniania informacji publicznej
w postaci elektronicznej.

Witold Jan Doroszewski urodził się 1 maja 1899 w Moskwie
zmarł 26 stycznia 1976 w Warszawie
Był językoznawcą polskim, profesorem Uniwersytetu
Warszawskiego, członkiem PAN, redaktorem
Słownika języka polskiego

ul. Rozłogi 10
01-310 Warszawa
tel.: (022) 666-53-46
fax: (022) 666-53-41
e-mail: sp363.sekretariat@edu.um.warszawa.pl

Strona główna => Organizacja szkoły

ROZDZIAŁ V

ORGANIZACJA GIMNAZJUM

§ 55

1.      Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji gimnazjum opracowany przez dyrektora szkoły z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowego planu nauczania.

2.      W arkuszu organizacji gimnazjum zamieszcza się w szczególności: ogólną liczbę pracowników gimnazjum w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący oraz liczbę zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.

3.      Arkusz organizacji, o którym mowa w ust. 2, dyrektor szkoły przedstawia do zatwierdzenia organowi prowadzącemu do dnia 30 kwietnia każdego roku.

§ 56

1.      Dyrektor szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji gimnazjum, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych – obowiązkowych, nadobowiązkowych i fakultatywnych, w tym wynikających z potrzeb wprowadzenia eksperymentów i innowacji oraz zapewnienia zastępstw za nieobecnych nauczycieli.

2.      Podstawową jednostką organizacyjną gimnazjum jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki w danym roku szkolnym uczą się wszystkich przedmiotów określonych szkolnym planem nauczania. Optymalna liczebność oddziału wynosi 25-26 uczniów.

3.      Kalendarz każdego roku szkolnego określają odrębne przepisy.

§ 57

1.      Podstawową formą pracy gimnazjum jest system klasowo-lekcyjny.

2.      Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

3.      Przerwy międzylekcyjne są 10-cio minutowe, a przerwy śniadaniowa i obiadowa trwają 15-20 minut.

4.      W uzasadnionych przypadkach, takich jak realizacja zajęć dydaktycznych w blokach tematycznych, programów autorskich, eksperymentów dydaktycznych możliwe jest ustalenie innej długości trwania lekcji i przerw. Wymaga to zgody dyrektora gimnazjum.

§ 58

1.      Podział oddziałów na grupy lub tworzenie grup międzyoddziałowych ustala dyrektor gimnazjum na podstawie odrębnych przepisów uwzględniając także możliwości finansowe szkoły oraz wielkość sal i pomieszczeń dydaktycznych.

2.      Dyrektor gimnazjum w porozumieniu z radą pedagogiczną i w uzgodnieniu z organem prowadzącym ustala zasady prowadzenia niektórych zajęć np. nauczanie języków obcych, informatyki, zajęć dodatkowych i nadobowiązkowych, kół zainteresowań, które mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych lub międzyoddziałowych.

§ 59

1.      Dla uczniów uzdolnionych i zainteresowanych gimnazjum organizuje, za akceptacją rady pedagogicznej i w uzgodnieniu z organem prowadzącym, klasy sportowe.

2.      Gimnazjum w miarę posiadanych możliwości organizuje zajęcia pozalekcyjne oraz wprowadza przedmioty dodatkowe.

3.      Dla uczniów mających trudności w nauce i uczniów z zaburzeniami rozwojowymi organizowane są zajęcia wyrównawcze i korekcyjne.

4.      Uczniowie wymienieni w ust. 2 mogą być kierowani do placówek specjalistycznych organizujących zajęcia terapeutyczne, wyrównawcze i korekcyjne.

5.      Dla uczniów z uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku zasady udzielania opieki i pomocy z udziałem nauczycieli, rodziców i uczniów określane są indywidualnie dla każdego ucznia.

§ 60

Zakres zajęć pozalekcyjnych powinien być opiniowany przez radę rodziców i radę gimnazjum i zatwierdzony przez dyrektora gimnazjum.

§ 61

1.      W gimnazjum funkcjonuje biblioteka szkolna, która służy realizacji celów dydaktyczno-wychowawczych, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej i wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli. Jest ona interdyscyplinarną pracownią szkolną, posiada czytelnię umożliwiającą prowadzenie zajęć z grupą uczniów. Użytkownikami biblioteki są uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy gimnazjum i rodzice.

2.      Pomieszczenia biblioteki umożliwiają:

1)        gromadzenie i opracowanie zbiorów,

2)        korzystanie z księgozbiorów w czytelni i wypożyczanie poza bibliotekę,

3)        korzystanie ze środków audiowizualnych i multimedialnych w czytelni,

4)        prowadzenie zajęć dydaktycznych w czytelni.

3.      Biblioteka stosując właściwe sobie metody i środki pełni funkcję:

1)        kształcąco-wychowawczą poprzez:

     rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych,

     przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji,

     kształcenie kultury czytelniczej,

     przygotowanie do pracy samokształceniowej i wykorzystywania mediów jako narzędzi pracy intelektualnej;

2)        opiekuńczo-wychowawczą poprzez:

     współdziałanie z nauczycielami,

     wspieranie prac mających na celu wyrównanie różnic intelektualnych,

     otaczanie opieką uczniów szczególnie uzdolnionych,

     pomoc uczniom mającym trudności w nauce;

3)        kulturalno-rekreacyjną poprzez:

     uczestniczenie w rozwijaniu życia kulturalnego.

4.      Czas pracy biblioteki jest corocznie dostosowywany przez dyrektora gimnazjum do tygodniowego planu zajęć – tak, aby umożliwić użytkownikom dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.

5.      Szczegółowe zadania biblioteki określa osobny regulamin opiniowany przez radę gimnazjum i zatwierdzony przez dyrektora gimnazjum.

§ 62

W celu realizacji zadań opiekuńczych i wspomagania właściwego rozwoju uczniów w szkole może funkcjonować świetlica i stołówka szkolna. Zasady korzystania ze świetlicy i stołówki ustala dyrektor gimnazjum w porozumieniu z radą gimnazjum.

§ 63

1.      Dyrektor, nauczyciele i pracownicy gimnazjum odpowiedzialni są za bezpieczeństwo i zdrowie uczniów w szkole i w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.

2.      Celem zapewnienia bezpieczeństwa uczniów na terenie gimnazjum pełnione są dyżury nauczycielskie. Harmonogram dyżurów ustala wicedyrektor gimnazjum. Szczegółowe zasady oraz obowiązki nauczyciela dyżurującego określa Regulamin bezpieczeństwa i higieny pracy i nauki w Gimnazjum Nr 81.

3.      W pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadków (fizyka, chemia, technika, wychowanie fizyczne) każdy prowadzący zajęcia zobowiązany jest stosować zapisy dokumentu szkolnego Regulamin bezpieczeństwa i higieny pracy i nauki w Gimnazjum Nr 81, opracowanego na podstawie odrębnych przepisów.

4.      Pracownicy administracji i obsługi zobowiązani są do natychmiastowego reagowania na wszystkie przejawy zachowania uczniów mogące stanowić zagrożenie dla ich bezpieczeństwa oraz informowania o tym nauczycieli.

5.      Procedury organizowania wycieczek i zajęć poza terenem gimnazjum oraz zakres zadań i odpowiedzialności nauczyciela-kierownika i opiekunów wycieczki reguluje Regulamin organizowania wycieczek szkolnych w Gimnazjum Nr 81. Korzystanie w miarę potrzeb z pomocy rodziców nie zmienia zasady odpowiedzialności nauczyciela za zorganizowanie środków zapewniających bezpieczeństwo wszystkich dzieci będących pod jego opieką, zgodnie ze stosownymi przepisami prawa.

§ 64

1.      W czasie specjalistycznych zajęć nadobowiązkowych, imprez sportowych itp. oprócz nauczycieli szkoły opiekę nad uczniami sprawują instruktorzy, z którymi została zawarta umowa na prowadzenie tych zajęć.

2.      Za bezpieczeństwo uczniów w czasie zbiórek harcerskich odpowiedzialni są instruktorzy ZHP lub ZHR prowadzący drużyny.

3.      Za bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w czasie zajęć prowadzonych w ramach innych organizacji młodzieżowych i uczniowskich odpowiedzialni są opiekunowie tych organizacji.

§ 65

            Postępowanie i zadania nauczycieli po zaistnieniu wypadku uczniowskiego oraz w przypadku pożaru i akcji ewakuacyjnej regulują odrębne przepisy.

§ 66

1.      Dyrektor gimnazjum powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli, zwanemu wychowawcą.

2.      Funkcję wychowawcy dyrektor gimnazjum powierza nauczycielowi, który – jeśli nie zajdą szczególne okoliczności – prowadzi oddział w całym cyklu kształcenia.

3.      Rodzice i uczniowie w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach, mogą mieć wpływ na dobór lub zmianę nauczyciela, któremu dyrektor powierzył zadania wychowawcy.

4.      Zmiana wychowawcy może nastąpić w przypadku gdy:

1)        wyrazi on na to zgodę lub sam złoży rezygnację z tej funkcji,

2)        zebranie rodziców oddziału, w której wychowawstwo pełni, zgłosi taki wniosek większością 2/3 wszystkich rodziców uczniów danego oddziału.

5.      Ostateczną decyzję w przedmiocie zmiany wychowawcy podejmuje dyrektor po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego w terminie 14 dni od otrzymania wniosku.

6.      Warunkiem wdrożenia postępowania, po spełnieniu wymogu ust. 4, pkt 2 jest pisemne sformułowanie zarzutów przez rodziców bądź uczniów oraz podpisanie ich przez osoby domagające się zmiany.

 

Pokaż informacje o artykule