- Dane teleadresowe
- Organy szkoły
- Majątek szkoły
- Finanse szkoły
- Zakres terytorialny
- Sposoby przyjmowania i załatwiania spraw, skarg i wniosków
- Rejestry, ewidencje, archiwa
- Zamówienia publiczne i przetargi
- Władze i pracownicy
- Statut prawny
- Informacje o szkole
- SERWIS
- Sprawozdania Finansowe
- Deklaracja dostępności
ROZDZIAŁ VII
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY GIMNAZJUM
§ 76
1. W gimnazjum zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
§ 77
1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, a także bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów zgodnie z przepisami bhp, przydziałem obowiązków i niniejszym Statutem.
2. Do zadań nauczycieli należy w szczególności:
1) realizowanie obowiązującego w gimnazjum programu nauczania oraz programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki,
2) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności, talentów i zainteresowań,
3) traktowanie wszystkich uczniów z szacunkiem i życzliwością,
4) formułowanie wymagań wobec uczniów oraz systematyczne i obiektywne ocenianie ich pracy, zgodnie z zasadami szkolnego systemu oceniania,
5) monitorowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów,
6) eliminowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych, między innymi poprzez opracowanie indywidualnych programów pomocy uczniom i na bieżąco monitorowanie ich skuteczności,
7) współpraca z rodzicami.
3. W związku z koniecznością zapewnienia warunków bezpiecznego pobytu uczniów w szkole nauczyciele mają obowiązek:
1) zapewnienia uczniom opieki podczas zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych i przerw,
2) rygorystycznego przestrzegania przepisów bezpieczeństwa na terenie szkoły i poza nią w czasie wyjść z uczniami,
3) kontrolowania frekwencji uczniów na każdych zajęciach szkolnych,
4) usprawiedliwiania nieobecności uczniom zgodnie z przyjętymi zasadami,
5) systematycznego oglądu pomieszczeń szkolnych, boisk, pomocy dydaktycznych i sprzętu wykorzystywanych podczas zajęć edukacyjnych,
6) zamykania pracowni przedmiotowych na okres przerwy i po zakończonych zajęciach lekcyjnych,
7) bezzwłocznego zgłaszania dyrektorowi szkoły wszelkiego zauważonego zagrożenia, a w szczególnych, uzasadnionych wypadkach, nawet zaniechania prowadzenia zajęć,
8) zawiadamiania rodziców o złym samopoczuciu lub wypadku, jakiemu uległ uczeń w szkole,
9) zapewnienia choremu uczniowi należytej opieki,
10) ustawicznego podnoszenia kwalifikacji zawodowych w zakresie: doskonalenia umiejętności wychowawczych, komunikacji interpersonalnej, rozwiązywania konfliktów, mediacji w sprawach spornych,
a ponadto
11) stosowania w codziennej praktyce zapisów Regulaminu bezpieczeństwa i higieny pracy i nauki w Gimnazjum Nr 81, Procedur postępowania nauczycieli i współpracy z policją w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży demoralizacją, Szkolnego systemu kontroli frekwencji i obowiązku szkolnego oraz Regulaminu organizacji wycieczek szkolnych w Gimnazjum nr 81 im. prof. Witolda Doroszewskiego.
§ 78
Ponad zapisy paragrafu 77 nauczyciel zobowiązany jest do:
1) rozwijania swoich kompetencji nauczycielskich i podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
2) mierzenia jakości własnych działań dydaktycznych i wychowawczych,
3) pisemnego opracowania planów wynikowych do wybranego programu nauczania,
4) pisemnego opracowywania na bieżąco planów dydaktycznych przez nauczycieli stażystów i kontraktowych, oraz – przez wszystkich nauczycieli – na lekcje hospitowane, otwarte i koleżeńskie,
5) pisemnego przygotowania innych planów realizacyjnych w odniesieniu do przyjętego w gimnazjum zestawu programów,
6) systematycznego prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i wewnątrzszkolnymi ustaleniami,
7) czynnego udziału w pracach rady pedagogicznej i jej komisjach oraz realizowanie postanowień i uchwał rady pedagogicznej.
§ 79
1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności:
1) ustalanie programu nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb,
2) korelowanie treści programowych przedmiotów i ścieżek edukacyjnych w praktyce realizacyjnej, porozumiewanie się co do wymagań programowych i organizacji kontroli i mierzenia osiągnięć uczniów,
3) uzgodnienie tygodniowego, łącznego obciążenia ucznia pracą domową,
4) współpraca w realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych,
5) porozumiewanie się z zespołem rodziców w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i organizacji czasu wolnego uczniów oraz wspólne podejmowanie konkretnych zamierzeń dla optymalnego rozwoju uczniów.
2. Zespół ma także prawo do:
1) wnioskowania i opiniowania rozwiązań w zakresie planu nauczania oddziału w 3-letnim cyklu kształcenia,
2) kierowania uczniów do poradni psychologiczno-pedagogicznej, ustalania indywidualnych programów,
3) wnioskowania, wiążącego wychowawcę klasy, w sprawie ustalania oceny zachowania uczniów,
4) wnioskowania do dyrektora gimnazjum i rady pedagogicznej w sprawach pedagogicznych i opiekuńczych.
3. Ustala się, iż w ciągu roku szkolnego winny się odbyć co najmniej trzy spotkania zespołu. Ramowa tematyka tych spotkań to:
1) dobór (modyfikacja) programów nauczania dla oddziału, ewaluacja zestawu dobranych uprzednio programów, korelacja treści nauczania w obrębie przedmiotów, ścieżek, wymagania programowe, harmonogram kontroli i pomiaru osiągnięć uczniów w formach ogólnooddziałowych, obciążenie uczniów pracą domową, organizacja pozalekcyjnych działań zespołowych (kalendarium oddziału),
2) śródroczna ewaluacja osiągnięć uczniów, ewentualne modyfikacje programowe, decyzje opiekuńcze i wychowawcze, prognozowanie wyników na koniec roku, uzgodnienia z rodzicami uczniów,
3) ewaluacja rocznych osiągnięć uczniów w dziedzinie nauczania i wychowania, ustalenie priorytetów działania zespołu na kolejny rok szkolny, przyjęcie wniosków usprawniających pracę szkoły pod adresem organów kierowania gimnazjum.
4. Pracą zespołu kieruje wychowawca klasy.
§ 80
1. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Rodzaje zespołów i ich skład osobowy określa rada pedagogiczna na posiedzeniu plenarnym przed rozpoczęciem roku szkolnego.
2. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora gimnazjum na wniosek zespołu.
3. Zadania zespołów obejmują:
1) ustalenie szkolnego zestawu programów nauczania oraz dostosowywanie treści programowych do zmieniającej się rzeczywistości społecznej, gospodarczej i technicznej kraju,
2) organizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści ścieżek edukacyjnych, a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programu nauczania,
3) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów z poszcze-gólnych zajęć oraz sposobów badania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
4) współdziałanie w organizowaniu mierzenia jakości pracy gimnazjum,
5) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
6) współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia.
7) wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.
§ 81
1. Wychowawca oddziału pełni zasadniczą rolę w systemie wychowawczym gimnazjum. Jest animatorem życia zbiorowego uczniów, powiernikiem i mediatorem w rozstrzyganiu kwestii spornych.
2. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie,
2) inspirowanie działań zespołowych uczniów,
3) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole oraz między uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
3. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 2:
1) otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swych wychowanków,
2) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
• różne formy życia zespołowego rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
• ustala treść i formę zajęć tematycznych na godzinach wychowawczych, spójnych z programem wychowawczym gimnazjum i programem profilaktyki,
3) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale uzgadniając z nimi i koordynując ich działania dydaktyczne i wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),
4) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
• poznania ich i ustalania potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
• współdziałania z rodzicami w działaniach wychowawczych i profilaktycznych,
• udzielania informacji o postępach ucznia w nauce i o zachowaniu,
• włączenia rodziców w sprawy życia klasy i szkoły oraz do zbiorowych i indywidualnych poczynań na rzecz gimnazjum,
5) współpracuje z pedagogiem i psychologiem szkolnym oraz innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności (także zdrowotnych) oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów. Inicjuje odpowiednie formy pomocy na terenie szkoły i w placówkach pozaszkolnych, zgodnie z rozporządzeniem MEN w sprawie zasad udzielania pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
6) przeprowadza mierzenie jakości własnej pracy opiekuńczo-wychowawczej.
4. Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące klasy:
1) jest przewodniczącym i koordynatorem prac zespołu nauczycieli prowadzących zajęcia w jego wychowawczej klasie,
2) prowadzi dokumentację przebiegu nauczania swojego oddziału, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz dokumentuje pracę zespołu nauczycielskiego, a w szczególności gromadzi:
• klasowy zestaw programów nauczania,
• klasowy zestaw podręczników i materiałów pomocniczych,
• roczne plany wynikowe wszystkich zajęć edukacyjnych,
• wymagania edukacyjne nauczycieli, wynikające z realizowanych w oddziale programów nauczania,
• dokumentację realizacji treści ścieżek edukacyjnych,
• wyniki wewnętrznego i zewnętrznego badania osiągnięć uczniów i oddziału,
3) systematycznie prowadzi dokumentację swojej działalności wychowawczej i opiekuńczej,
4) kontroluje realizację obowiązku szkolnego przez wychowanków, w szczególności w zakresie regularnego uczęszczania przez dziecko na zajęcia lekcyjne,
5) dokonuje oceny wyników nauczania i pracy wychowawczej klasy oraz przedkłada sprawozdania z postępów dydaktyczno – wychowawczych na posiedzeniach rady pedagogicznej.
5. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora szkoły oraz rady pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
§ 82
1. Do zadań pedagoga szkolnego należy:
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
2) określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
3) koordynowanie zadań realizowanych przez gimnazjum na rzecz uczniów, rodziców, nauczycieli w zakresie diagnozowania i wspierania uczniów zdolnych
4) współpraca z instytucjami wspomagającymi szkolny system wspierania ucznia zdolnego oraz świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom,
5) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
6) podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego gimnazjum i programu profilaktyki w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli, a w szczególności:
• przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży;
• organizowanie różnych form terapii dla uczniów z objawami niedostosowania społecznego;
7) wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego gimnazjum i programu profilaktyki,
8) dokonywanie okresowych analiz sytuacji wychowawczej w gimnazjum i przedstawianie ich radzie pedagogicznej,
9) planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez gimnazjum na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów zawodu i kierunku dalszego kształcenia,
10) współpraca z instytucjami wspierającymi szkolny system doradztwa zawodowego oraz świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom,
11) organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej,
12) wnioskowanie o kierowanie uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do placówek opieki społecznej i właściwych kompetencyjne organizacji pozarządowych,
13) systematyczne prowadzenie dokumentacji swojej działalności,
14) w uzasadnionych przypadkach ma prawo w porozumieniu z dyrektorem gimnazjum występować z wnioskami do sądu rodzinnego i opiekuńczego oraz reprezentowania gimnazjum przed tym sądem oraz współpracy z kuratorem sądowym.
2. Pedagog w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1:
1) wspiera nauczycieli i wychowawców w tworzeniu optymalnych warunków rozwoju uczniów:
• w podejmowaniu działań ograniczających przyczyny trudności wychowaw-czych i dydaktycznych,
• w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej w klasie,
• w organizowaniu różnych form pracy z rodzinami uczniów,
• w rozwijaniu i doskonaleniu umiejętności wychowawczych,
2) wspomaga uczniów w rozwiązywaniu ich problemów:
• udziela uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych na tle niepowodzeń szkolnych;
• prowadzi rozmowy terapeutyczne z uczniami zaburzonymi w sferze emocjonalno-społecznej, których celem jest zdobywanie określonych umiejętności niezbędnych w podejmowaniu satysfakcjonujących kontaktów między ludźmi w tym: komunikowania się, podejmowania decyzji, asertywności, negocjacji, otwartości na siebie i innych, funkcjonowania w relacjach z innymi;
• prowadzi doradztwo pedagogiczne dla uczniów szukających pomocy w zakresie preorientacji zawodowej, problemów uzależnień, agresji i przemocy, itp.
• organizuje pomoc materialną dla dzieci potrzebujących jej,
• współpracuje przy organizacji różnych form wypoczynku dla dzieci z rodzin zagrożonych patologią społeczną,
3) współpracuje z rodzicami uczniów:
• prowadząc rozmowy – doradztwo pedagogiczne w sytuacjach problemowych,
• pomagając w doskonaleniu wiedzy pedagogicznej – szkolenia rodziców, wskazanie odpowiedniej lektury,
• współpracując z radą gimnazjum,
4) pełni funkcję koordynatora ds. bezpieczeństwa:
• kreując pozytywną atmosferę sprzyjającą rozwiązywaniu trudnych i konflikto-wych sytuacji,
• współpracując z placówkami pomocowymi, organami ścigania, organami sprawiedliwości,
• koordynując przebieg interwencji,
• monitorując efekty podjętych działań względem uczniów zagrożonych demoralizacją,
• kontrolując we współpracy z dyrektorem i wychowawcami realizację obowiązku szkolnego,
5) współpracuje z placówkami i instytucjami pozaszkolnymi wspierającymi działania psychologiczno-pedagogiczne i opiekuńczo-wychowawcze gimnazjum w celu zwiększenia zakresu opieki i pomocy uczniom i ich rodzinom.
§ 83
1. Do zadań psychologa szkolnego należy:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia,
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów rodziców i nauczycieli,
3) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów rodziców i nauczycieli,
4) zapewnienie uczniom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu,
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia,
6) wspieranie wychowawców klas oraz zespołów klasowych, wychowawczych i innych zespołów problemowo-zadaniowych w działaniach wynikających z szkolnego programu wychowawczego i programu profilaktyki.
§ 84
Nauczyciel bibliotekarz realizując swoje zadania w szczególności:
1) gromadzi zgodnie z potrzebami czytelników zbiory biblioteki dokonując ich ewidencji oraz opracowania bibliotecznego,
2) gromadzi czasopisma popularnonaukowe, pedagogiczne, środki audio-wizualne, programy multimedialne,
3) udostępnia zbiory biblioteki w formie wypożyczeń indywidualnych oraz wypożyczeń do pracowni przedmiotowych,
4) rozbudza i rozwija potrzeby czytelnicze uczniów związane z nauką i indywidualnymi zainteresowaniami,
5) udziela informacji bibliotecznych, bibliograficznych i tekstowych, informuje o nowych nabytkach lub książkach szczególnie wartościowych,
6) udziela w miarę możliwości pomocy nauczycielom w ich pracy dydaktycznej,
7) przeprowadza analizy stanu czytelnictwa,
8) opracowuje roczne plany pracy biblioteki uwzględniając wnioski nauczycieli, wychowawców i zespołów samokształceniowych,
9) systematycznie zabezpiecza zbiory przed szybkim zużyciem,
10) dokonuje selekcji zbiorów zbędnych lub zniszczonych prowadząc odpowiednią dokumentację,
11) współuczestniczy w realizacji zajęć dydaktycznych gimnazjum.
§ 85
1. Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania gimnazjum jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości. Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor gimnazjum.
2. Pracownicy administracji i obsługi są zobowiązani do prezentowania uczniom gimnazjum przykładnej kultury osobistej i taktu. W szczególności niedopuszczalne jest obrażanie godności osobistej ucznia.
Pokaż informacje o artykule