Loading ....

Biuletyn Informacji Publicznej (BIP)
został stworzony w celu powszechnego
udostępniania informacji publicznej
w postaci elektronicznej.

Witold Jan Doroszewski urodził się 1 maja 1899 w Moskwie
zmarł 26 stycznia 1976 w Warszawie
Był językoznawcą polskim, profesorem Uniwersytetu
Warszawskiego, członkiem PAN, redaktorem
Słownika języka polskiego

ul. Rozłogi 10
01-310 Warszawa
tel.: (022) 666-53-46
fax: (022) 666-53-41
e-mail: sp363.sekretariat@edu.um.warszawa.pl

Strona główna => Organa szkoły

ROZDZIAŁ  IV

ORGANY GIMNAZJUM I ICH KOMPETENCJE

§ 44

1.      Organami gimnazjum są:

1)        dyrektor gimnazjum,

2)        rada pedagogiczna,

3)        samorząd uczniowski,

4)        rada szkoły oraz rada rodziców, jeżeli zostały utworzone.

2.      Rada pedagogiczna, samorząd uczniowski, rada szkoły oraz rada rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa oświatowego i niniejszym statutem.

§ 45

1.      Dyrektor gimnazjum kieruje działalnością szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

2.      Dyrektor w szczególności:

1)        kieruje bieżącą działalnością gimnazjum,

2)        organizuje całości pracy dydaktyczno – wychowawczej,

3)        sprawuje nadzór pedagogiczny i dokonuje oceny pracy nauczycieli,

4)        sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki do harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

5)        podejmuje decyzje w sprawie przyjmowania uczniów,

6)        jest z mocy prawa przewodniczącym rady pedagogicznej,

7)        realizuje uchwały rady pedagogicznej i rady gimnazjum, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,

8)        dysponuje środkami określonymi w planie finansowym gimnazjum zaopiniowanym przez radę gimnazjum i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,

9)        wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych,

10)    współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,

11)    odpowiada za właściwą organizację i przebieg egzaminu gimnazjalnego,

12)    wydaje decyzje administracyjne w przypadkach określonych szczegółowo przepisami prawa.

3.      Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w gimnazjum wszystkich pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

1)        zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników gimnazjum,

2)        przyznawania nagród i wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom gimnazjum,

3)        występowania z wnioskami w sprawie odznaczeń, nagród, wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników gimnazjum, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady szkoły oraz organizacji związkowych.

4.      W wykonywaniu swych zadań dyrektor gimnazjum współpracuje z radą pedagogiczną, radą gimnazjum, radą rodziców i samorządem uczniowskim.

5.      Dyrektor może – w porozumieniu z radą pedagogiczną – powołać zespół doradczy. W skład zespołu, poza nauczycielami pełniącymi funkcje kierownicze w szkole, wchodzi dwóch przedstawicieli rady pedagogicznej wybranych przez radę, oraz przewodniczący zakładowych organizacji związkowych, działających na terenie szkoły. Dyrektor może rozszerzyć skład zespołu doradczego o dalsze osoby kompetentne w temacie obrad.

6.      Dyrektor gimnazjum ma prawo do wstrzymania uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor zawiadamia kuratora oświaty i organ prowadzący.

7.      Dyrektor gimnazjum po zasięgnięciu opinii rady rodziców, wyraża zgodę na działalność w szkole stowarzyszeniom i organizacjom, których celem statutowym jest prowadzenie, rozszerzanie i wzbogacanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.

§ 46

Dyrektor gimnazjum prowadzi ewidencję spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie gimnazjum oraz sprawuje kontrolę jego realizacji, w szczególności dotyczącą zgłoszenia dziecka do gimnazjum przez rodziców i regularnego uczęszczania przez dziecko na zajęcia lekcyjne.

§ 47

1.      W gimnazjum, które liczy co najmniej 12 oddziałów tworzy się stanowisko wicedyrektora.

2.      Dyrektor szkoły za zgodą organu prowadzącego może tworzyć inne, dodatkowe stanowiska kierownicze. Szczegółowy zakres obowiązków wicedyrektora i innych osób pełniących funkcje kierownicze ustala dyrektor gimnazjum.

3.      Wicedyrektor przyjmuje na siebie część zadań dyrektora, a w szczególności:

1)        pełni funkcję zastępcy dyrektora w przypadku jego nieobecności,

2)        przygotowuje projekty następujących dokumentów organizacyjnych gimnazjum:

       szkolny zestaw programów nauczania, obejmujący całą działalność dydaktyczną gimnazjum,

       program wychowawczy i działań profilaktycznych szkoły,

       program zajęć pozalekcyjnych szkoły,

       tygodniowy rozkład zajęć szkolnych,

       kalendarz szkolny,

       informacje o stanie pracy szkoły w zakresie mu przydzielonym,

3)        prowadzi czynności związane z nadzorem pedagogicznym oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli,

4)        pełni bieżący nadzór kierowniczy nad całą szkołą według ustalonego harmonogramu.

4.      Wicedyrektor:

1)        jest bezpośrednim przełożonym służbowym z upoważnienia dyrektora szkoły pracowników pedagogicznych gimnazjum,

2)        jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły podczas pełnienia swego bieżącego nadzoru nad szkołą,

3)        decyduje w bieżących sprawach procesu pedagogicznego w całej szkole,

4)        ma prawo do formułowania projektu oceny pracy podległych mu bezpośrednio nauczycieli, a także w sprawach oceny pracy opiekuńczo-wychowawczej wszystkich nauczycieli,

5)        ma prawo wnioskowania do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar dla nauczycieli,

6)        ma prawo używania pieczątki osobistej z tytułem „zastępca dyrektora szkoły” oraz podpisywania pism, których treść jest zgodna z zakresem jego zadań i kompetencji.

§ 48

Tryb powoływania i odwoływania dyrektora określa ustawa o systemie oświaty i wydane na jej postawie przepisy wykonawcze.

§ 49

1.      Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem gimnazjum realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia i wychowania.

2.      Radę pedagogiczną tworzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum. Przewodniczącym rady jest dyrektor, który przygotowuje i prowadzi zebrania, oraz odpowiada za zawiadomienie jej członków o terminie i porządku obrad.

§ 50

1.      Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

1)        zatwierdzenie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu przez radę gimnazjum,

2)        podejmowanie uchwał zatwierdzających wyniki klasyfikacji oraz w sprawie promocji uczniów i ukończenia szkoły,

3)        podejmowanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych po zaopiniowaniu projektów przez radę gimnazjum,

4)        ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,

5)        zatwierdzenie kryteriów oceny zachowania uczniów,

6)        opracowanie i uchwalenie wewnątrzszkolnego systemu oceniania,

7)        opracowanie i uchwalenie programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki po zaopiniowaniu przez radę gimnazjum.

8)        wyrażanie zgody na egzamin klasyfikacyjny na prośbę ucznia (rodziców) nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionych.

2.      Rada pedagogiczna opiniuje:

1)        roczną organizację pracy gimnazjum, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

2)        szkolny zestaw programów nauczania,

3)        projekt dodatkowych zajęć, które dyrektor chce wprowadzić do szkolnego planu nauczania z godzin do swojej dyspozycji,

4)        projekt planu finansowego gimnazjum,

5)        wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

6)        propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

7)        wnioski o indywidualny tok i program nauki,

8)        bezkonkursowe powierzenie stanowiska dyrektora szkoły przez organ prowadzący.

3.      Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu gimnazjum albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie gimnazjum.

4.      Rada pedagogiczna analizuje wnioski dyrektora gimnazjum wynikające z nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności gimnazjum nie rzadziej niż dwa razy do roku.

5.      Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie ze stanowiska dyrektora gimnazjum lub do dyrektora – o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej, których postępowanie budzi zastrzeżenia członków rady.

6.      Rada pedagogiczna wykonuje zadania rady szkoły, gdy ta nie została powołana.

7.      Zasady pracy rady pedagogicznej określa regulamin jej działalności stanowiący załącznik do niniejszego statutu.

§ 51

1.      Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie gimnazjum. Organami samorządu są:

1)        na szczeblu oddziałów – rady klasowe,

2)        na szczeblu szkoły – rada uczniów.

2.      Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Regulamin samorządu stanowiący załącznik do niniejszego statutu, nie może być sprzeczny z jego postanowieniami.

3.      Samorząd uczniowski poprzez swoje organy ma prawo:

1)        zgłaszania wniosków i opinii dyrektorowi gimnazjum, radzie pedagogicznej, radzie gimnazjum we wszystkich sprawach gimnazjum, w szczególności dotyczących praw i obowiązków ucznia,

2)        organizowania życia społecznego uczniów, działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami, w porozumieniu z dyrektorem gimnazjum,

3)        opiniowania ustalonych przez radę pedagogiczną szczegółowych kryteriów ocen zachowania oraz programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki,

4)        opiniować na prośbę dyrektora ocenę pracy nauczyciela,

5)        akceptacji propozycji dotyczących ceremoniału szkolnego oraz współtworzenia tradycji i zwyczajów szkolnych,

6)        wyboru nauczyciela mającego pełnić rolę opiekuna samorządu uczniowskiego,

7)        redagowania i wydawania gazetki szkolnej,

8)        reagowania na przejawy naruszania przez uczniów dyscypliny szkolnej, norm koleżeńskiego współżycia, niszczenia mienia szkolnego, używania przemocy wobec słabszych, obrażania uczuć religijnych i godności osobistej kolegów,

9)        pośredniczenia w rozwiązywaniu konfliktów szkolnych,

10)    kreowania pozytywnych postaw społecznych wśród uczniów poprzez stosowanie wyróżnień i nagród a także upomnień oraz wnioskowania o nagrody i kary dla uczniów do dyrektora szkoły, rady pedagogicznej lub rady gimnazjum,

11)    prowadzenia akcji zarobkowych na potrzeby społeczności uczniowskiej i decydowania o przeznaczeniu funduszy pozostających do dyspozycji samorządu uczniowskiego

§ 52

1.      Rada rodziców reprezentuje ogół rodziców uczniów gimnazjum.

2.      Do kompetencji rady rodziców należy:

1)        występowanie do dyrektora gimnazjum, rady pedagogicznej i rady gimnazjum, organu prowadzącego szkołę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach dotyczących szkoły,

2)        uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:

       programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów;

       programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów i środowiska szkolnego, obejmującego treści i działania o charakterze profilaktycznym, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;

3)        opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania, o ile organ nadzoru zalecił szkole jego opracowanie,

4)        opiniowanie szkolnego zestawu programów nauczania i szkolnego zestawu podręczników,

5)        opiniowanie wprowadzania dodatkowych zajęć edukacyjnych,

6)        ustalanie, wspólnie z dyrektorem, wzoru jednolitego stroju uczniowskiego,

7)        opiniowanie pracy nauczyciela w związku z ubieganiem się przez niego o awans zawodowy na wyższy stopień,

8)        wnioskowanie o dokonanie oceny pracy nauczyciela, oceny pracy dyrektora,

9)        uczestniczenie przedstawicieli rady w komisji konkursowej wybierającej dyrektora gimnazjum,

10)    wybór reprezentantów rady rodziców do rady gimnazjum,

11)    opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora gimnazjum,

12)    inicjowanie i organizowanie pomocy rodziców na rzecz realizacji celów i zadań gimnazjum,

13)    gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców, prowadzenie działalności celem pozyskania środków finansowych z innych źródeł i przeznaczenie ich na potrzeby gimnazjum,

14)    środki, o których mowa w pkt. 7, są przechowywane na wydzielonym rachunku bankowym. Zasady ich wydatkowania określa regulamin rady rodziców.

3.      W skład rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.

4.      Wewnętrzną strukturę rady rodziców, tryb jej pracy oraz szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów określa jej regulamin stanowiący załącznik do niniejszego statutu.

§ 53

1.      Rada gimnazjum uczestniczy w rozwiązywaniu wewnętrznych spraw szkoły, a w szczególności:

1)        uchwala statut gimnazjum i jego zmiany,

2)        przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego dochodów własnych szkoły i opiniuje projekt plan finansowego gimnazjum,

3)        opiniuje plan pracy gimnazjum, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz sprawy istotne dla gimnazjum,

4)        ocenia sytuację oraz stan gimnazjum, występuje z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego, wojewódzkiej rady oświatowej w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych,

5)        może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad gimnazjum z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub nauczyciela zatrudnionego w szkole,

6)        inicjuje i współorganizuje działania zmierzające do ulepszenia i poprawy warunków nauki i pracy w gimnazjum,

7)        może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej gimnazjum,

8)        ma prawo pośredniczenia w rozwiązywaniu konfliktów szkolnych.

2.      Kadencja rady trwa trzy lata.

3.      Rada gimnazjum składa się w równych liczbach z przedstawicieli nauczycieli, rodziców i uczniów. Powstanie rady gimnazjum pierwszej kadencji organizuje dyrektor szkoły na łączny wniosek dwóch spośród wymienionych podmiotów.

4.      Wszystkie sprawy nie należące do kompetencji innych organów szkoły rozstrzyga rada gimnazjum.

5.      Zasady wyboru i pracy rady gimnazjum określa jej regulamin stanowiący załącznik do niniejszego statutu.

§ 54

1.      Ustala się następujące zasady współdziałania organów szkoły:

1)        każdy organ gimnazjum planuje swoją działalność na rok szkolny. Plany działania powinny być uchwalone nie później niż do końca września. Kopie dokumentów przekazywane są dyrektorowi gimnazjum w celu ich powielenia i przekazania kompletu każdemu organowi szkoły,

2)        każdy organ po analizie planów działania pozostałych organów może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów szkoły, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego,

3)        organy gimnazjum mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i poglądów,

4)        dyrektor gimnazjum zobowiązany jest do sporządzenia i przekazania każdemu organowi szkoły „sieci kompetencyjnej organów kierujących szkołą” opracowanej na podstawie ustaw oświatowych i niniejszego statutu,

5)        uchwały organów szkoły prawomocnie podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących podaje się do ogólnej wiadomości w szkole w formie pisemnych tekstów uchwał gromadzonych pod nadzorem dyrektora szkoły w zbiorze pod tytułem uchwały organów gimnazjum.

2.      Spory kompetencyjne między organami szkoły rozstrzyga rada gimnazjum:

1)        rada gimnazjum wydaje swoje rozstrzygnięcia w drodze uchwały podjętej zwykłą większością głosów, przy obecności przynajmniej po dwóch członków, przedstawicieli każdego organu; rozstrzygnięcia jej są ostateczne,

2)        sprawy sporne pod obrady rady wnoszone są w formie pisemnej w postaci skargi organu, którego kompetencje naruszono; organ, którego winę rada ustaliła, musi naprawić skutki swego działania w ciągu 3 miesięcy od ustalenia rozstrzygnięcia przez radę; rozstrzygnięcie rady podawane jest do ogólnej wiadomości w szkole.

 

Pokaż informacje o artykule