Loading ....

Biuletyn Informacji Publicznej (BIP)
został stworzony w celu powszechnego
udostępniania informacji publicznej
w postaci elektronicznej.

Witold Jan Doroszewski urodził się 1 maja 1899 w Moskwie
zmarł 26 stycznia 1976 w Warszawie
Był językoznawcą polskim, profesorem Uniwersytetu
Warszawskiego, członkiem PAN, redaktorem
Słownika języka polskiego

ul. Rozłogi 10
01-310 Warszawa
tel.: (022) 666-53-46
fax: (022) 666-53-41
e-mail: sp363.sekretariat@edu.um.warszawa.pl

Strona główna => STATUT SZKOŁY 363

S t a t u t

 

Szkoły Podstawowej Nr 363

im. Profesora Witolda Doroszewskiego

 

 

 

 

 

01-310 Warszawa ul. Rozłogi 10

tel./fax 666-53-46/41; www.sp363.pl

email:sp363@edu.um.warszawa.pl;

  sp363.sekretariat@edu.um.warszawa.pl

Spis treści

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

5

Rozdział II

Cele i zadania szkoły

7

Rozdział III

Organy szkoły i ich kompetencje

9

Rozdział IV

Organizacja pracy szkoły

16

Rozdział V

Nauczyciele i inni pracownicy szkoły

30

Rozdział VI

Uczniowie

39

Rozdział VII

Rodzice

44

Rozdział VIII

Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów

46

Rozdział IX

Postanowienia końcowe

77

 

 Źródła prawa

 

1)        Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. 1997 nr 78 poz. 483 ze zm.);

2)        Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 roku (Dz. U. Nr 120 z 1991 r. poz. 526);

3)        Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2019 r, poz. 1481);

4)        Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60 ze zm.);

5)        Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r., poz. 1148, ze zm.) oraz rozporządzenia wykonawcze;

6)        Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967, 2245, z 2019 r. poz. 730, 1287);

7)        Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 o systemie informacji oświatowej (Dz.U. z 2018 r. poz. 1900 i 2245 z 2019 r. poz. 60 i 1287);

8)        Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203 ze zm.);

9)        Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 373);

10)    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591 ze zm. z 13.02. 2019 r. poz. 322);

11)    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2017 r., poz. 1616);

12)    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017 r poz. 1578 ze zm. z 26.07.2018 r., poz. 1485);

13)    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz. U. z 2019 r., poz. 502);

14)    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w spawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r., poz. 1646 ze zm. z 29.08.2019 r. poz. 1664);

15)    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 11 sierpnia 2017 r., w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. z 2017 r., poz. 1611 ze zm. 6 sierpnia 2019 r. poz. 1575);

16)    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz. U z 2017, poz. 1627);

17)    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 czerwca 2017 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego (Dz. U z 2017, poz. 1322);

18)    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej  z 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2018 r. , poz. 1055);

19)    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 325);

20)    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r.,
(Dz. U. z 2003 r. nr 6, poz. 69) w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach oraz rozporządzenie zmieniające z 31.10.2018 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 2140).

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

1.      Szkoła Podstawowa nr 363 im. Profesora Witolda Doroszewskiego w Warszawie, zwana dalej „szkołą”, jest szkołą publiczną, obwodową w rozumieniu obowiązujących przepisów prawa dostępną dla dzieci i młodzieży.

2.      Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami prawa.

3.      Szkoła Podstawowa nr 363 jest jednostką budżetową, finansowaną przez Miasto Stołeczne Warszawa. Gospodarkę finansową i materialną określają odrębne przepisy prawa.

§ 2

1.      Organem prowadzącym szkołę jest Miasto Stołeczne Warszawa, plac Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa, reprezentowane przez Urząd Dzielnicy Bemowo m. st. Warszawy, ul. Powstańców Śląskich 70, 01-381 Warszawa,  a nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty w Warszawie.

2.      W szkole są utworzone oddziały przedszkolne, realizujące program wychowania przedszkolnego.

3.      Cykl kształcenia w szkole podstawowej wynosi osiem lat, a w oddziałach przedszkolnych realizowane jest roczne przygotowanie przedszkolne.

4.      W szkole mogą być utworzone oddziały specjalistyczne: sportowe lub dwujęzyczne za zgodą organu prowadzącego, zgodnie z odrębnymi przepisami prawa.

§ 3

Szkoła działa z mocy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60) i uchwały nr XLV/1081/2017 Rady m. st. Warszawy z dnia 16 marca 2017 r. w sprawie dostosowania sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów mających siedzibę na obszarze m.st. Warszawy do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe na okres od dnia 1 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r.

§ 4

1.      Siedziba Szkoły Podstawowej nr 363 znajduje się w Warszawie, ul. Rozłogi 10.

2.      Obwód szkoły określony jest uchwałą Rady m. st. Warszawy wymienioną w § 3.

§ 5

1.      Szkoła posiada własne imię, sztandar, godło, logo oraz ceremoniał szkolny.

2.      Ceremoniał jest opisem uroczystości szkolnych organizowanych z udziałem młodzieży z okazji świąt państwowych, ważnych rocznic i wydarzeń w życiu szkoły.

3.      Do najważniejszych uroczystości tworzących ceremoniał szkolny zalicza się:

1)      obchody świąt narodowych – wynikających z kalendarza historycznego i tradycji szkoły;

2)       rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego;

3)      ślubowanie klas pierwszych;

4)      przekazanie sztandaru przez uczniów kl. VIII uczniom klasy VII;

5)      pożegnanie szkoły przez uczniów kl. VIII;

6)      Święto Patrona;

7)      Dzień Otwarty – spotkanie informacyjne dla kandydatów do szkoły.

 

4.      Ważnym uroczystościom i wydarzeniom towarzyszy poczet sztandarowy, którego skład wybiera dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Obok zasadniczego składu powoływany jest skład rezerwowy.

5.      Poczet sztandarowy opiekuje się sztandarem Szkoły Podstawowej nr 363.

6.      Chorąży i asysta powinni być ubrani odświętnie:

1)      uczeń: ciemne spodnie, biała koszula i krawat szkolny;

2)      uczennice: ciemne spódnice, białe bluzki i krawat szkolny.

7.      Insygnia pocztu sztandarowego:

1)      biało-czerwone szarfy przewieszone przez prawe ramię, zwrócone kolorem białym w stronę kołnierza, spięte na lewym biodrze;

2)      białe rękawiczki.

8.      Insygnia pocztu sztandarowego przechowywane są w sekretariacie szkoły.

9.      Całością spraw organizacyjnych pocztu zajmuje się opiekun pocztu wyznaczony przez dyrektora szkoły spośród nauczycieli.

10.  Przekazanie opieki nad sztandarem odbywa się podczas uroczystego zakończenia roku szkolnego w obecności dyrektora szkoły.

§ 6

1.      Nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach i stemplach może być używany skrót nazwy.

2.      Szkoła posiada logo, którym posługuje się w swoich materiałach, dyplomach, pismach urzędowych i wewnętrznych oraz w celach promocyjnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ II

CELE I ZADANIA SZKOŁY

§ 7

1.      Celem szkoły jest kształcenie i wychowywanie przygotowujące dzieci i młodzież do podjęcia dalszej nauki i życia we współczesnym świecie.

2.      Kształcenie i wychowanie służą rozwijaniu u uczniów poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego.

3.      Szkoła przygotowuje do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, sprawiedliwości, tolerancji i wolności.

§ 8

1.      Szkoła przekazuje uczniom ogólną wiedzę o człowieku i społeczeństwie, o problemach społecznych i ekonomicznych kraju i świata, o kulturze, środowisku przyrodniczym i jego ochronie, nauce technice i pracy.

2.      Szkoła zapewnia uczniom warunki do:

1)        zaspokajania potrzeb rozwijania swoich zdolności i zainteresowań;

2)        kształcenia umiejętności kierowania się w życiu uniwersalnymi zasadami etyki, budowania systemu wartości moralnych;

3)        kształcenia i wychowania w duchu tolerancji, humanizmu i patriotyzmu, rozwijania poczucia odpowiedzialności, poszanowania polskiego dziedzictwa kulturowego;

4)        podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej;

5)        świadomego stosowania się do różnego typu przepisów szkolnych i prawnych;

6)        rozwijania takich cech jak wrażliwość, godność, samodzielność, odpowiedzialność za własny rozwój, wytrwałość i obowiązkowość;

7)        kształcenia umiejętności planowania i organizowania nauki, pracy i wypoczynku;

8)        kształcenia umiejętności współżycia w zespole zgodnie z obowiązującymi powszechnie normami społecznymi;

9)        korzystania z różnych źródeł wiedzy;

10)    kształcenia umiejętności formułowania i rozwiązywania problemów, dyskutowania i prezentowania własnych poglądów;

11)    rozwijania umiejętności samokontroli i samooceny;

12)    kształcenia umiejętności posługiwania się powszechnie stosowanymi urządzeniami technicznymi;

13)     przygotowania do wyboru szkoły ponadpodstawowej;

14)     współuczestniczenia i współtworzenia życia kulturalnego;

15)     poznania zasad higieny osobistej, zdrowego żywienia, troski o własne zdrowie, kondycję fizyczną i psychiczną.

§ 9

Na życzenie rodziców uczniów organizuje się naukę religii lub zajęcia o tematyce etyczno-moralnej w wymiarze określonym odrębnymi przepisami.

§ 10

1.      Szkoła umożliwia realizację obowiązku szkolnego określonego w ustawie o systemie oświaty i jako szkoła publiczna:

1)        realizuje w oddziałach przedszkolnych programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;

2)        zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania;

3)        do klasy pierwszej przyjmuje uczniów zamieszkałych w obwodzie szkoły na podstawie pisemnego zgłoszenia rodziców;

4)        do klasy pierwszej szkoła przyjmuje uczniów po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego;

5)        zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;

6)        realizuje programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego;

7)        sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły, zapewniając im poczucie bezpieczeństwa oraz organizując optymalne warunki do prawidłowego rozwoju;

8)        uwzględnia w swojej działalności indywidualne potrzeby emocjonalne i poznawcze uczniów, zapewniając im możliwość rozwoju;

9)        zapewnia bezpieczeństwo i tworzy warunki do ochrony zdrowia poprzez system bezpieczeństwa obejmujący procedury i regulaminy obowiązujące w szkole, działania mające na celu zabezpieczenie przed treściami niepożądanymi w Internecie, monitoring wizyjny;

10)    kształtuje u uczniów postawy prospołeczne, w tym poprzez możliwość działań z zakresu wolontariatu, sprzyjające aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym;

11)    realizuje zadania szkolnego programu wychowawczego-profilaktycznego dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów i potrzeb środowiska;

12)    zapewnia uczniom pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę nad uczniem niepełnosprawnym;

13)    w ramach celów wychowawczych wspiera uczniów w rozwoju ku dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które to czynności są wzmacniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży;

14)    zapewnia uczniom doradztwo zawodowe w zakresie wyboru kierunku dalszego kształcenia i zawodu;

15)    sprawuje opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi, wybitnie utalentowanymi poprzez umożliwienie realizowania indywidualnych toków nauczania oraz indywidualnego programu nauczania;

16)    zapewnia opiekę w formie zajęć świetlicowych dla uczniów, którzy na wniosek rodzica pozostają w szkole dłużej;

17)    zaopatruje w bezpłatne podręczniki, materiały edukacyjne oraz materiały ćwiczeniowe uczniów na poszczególnych poziomach edukacyjnych zgodnie z harmonogramem określonym w przepisach powszechnie obowiązujących.

2.      Kandydaci zamieszkali poza obwodem szkoły mogą być przyjęci do klasy pierwszej po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, jeżeli szkoła dysponuje wolnymi miejscami.

3.      Uczeń jest skreślony z listy uczniów szkoły z końcem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 18 lat.

§ 11

            W realizacji swoich zadań szkoła respektuje zasady nauk pedagogicznych, przepisy prawa, a także zobowiązania wynikające z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ, Deklaracji Praw Dziecka ONZ oraz Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 roku.

ROZDZIAŁ III

ORGANY SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE

§ 12

1.      Organami szkoły są:

1)        dyrektor;

2)        rada pedagogiczna;

3)        samorząd uczniowski;

4)        rada rodziców.

2.      Rada pedagogiczna, samorząd uczniowski, rada rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa oświatowego i niniejszym statutem.

§ 13

1.      Dyrektor szkoły kieruje działalnością szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

2.      Dyrektor w szczególności:

1)        kieruje bieżącą działalnością szkoły;

2)        organizuje całość pracy dydaktyczno – wychowawczej;

3)        sprawuje nadzór pedagogiczny i dokonuje oceny pracy nauczycieli;

4)        sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki do harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;

5)        podejmuje decyzje w sprawie przyjmowania uczniów;

6)        jest z mocy prawa przewodniczącym rady pedagogicznej;

7)        realizuje uchwały rady pedagogicznej i rady rodziców, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;

8)        dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez radę rodziców i radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły;

9)        wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;

10)    dopuszcza w drodze uchwały zaproponowane przez nauczycieli programy nauczania do użytku szkolnego po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej;

11)    organizuje dodatkowe zajęcia edukacyjne;

12)    odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;

13)    wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych;

14)    wykonuje obowiązki administratora danych osobowych zgodnie z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych; realizuje ustawowe zadania zabezpieczenia i ustalania zasad przetwarzania danych osobowych, osób których dane dotyczą, w szczególności dane osobowe uczniów, rodziców oraz pracowników i współpracowników szkoły;

15)    współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;

16)    wydaje decyzje administracyjne w przypadkach określonych szczegółowo przepisami prawa;

17)    podaje corocznie w terminie do dnia zakończenia zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym zestaw podręczników, materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w danym roku szkolnym;

18)    ustala szczegółowe zasady korzystania przez uczniów z podręczników lub materiałów edukacyjnych, uwzględniając konieczność zapewnienia co najmniej trzyletniego okresu używania podręczników;

19)    wykonuje czynności związane z zakupem do biblioteki szkolnej podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych i innych materiałów bibliotecznych;

20)    ustala zasady gospodarowania zestawem podręczników lub materiałami edukacyjnymi.

3.      Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole wszystkich pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

1)        zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;

2)        przyznawania nagród i wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły;

3)        występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawie odznaczeń, nagród, wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników szkoły.

4.      W wykonywaniu swych zadań dyrektor współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim.

5.      Dyrektor może – w porozumieniu z radą pedagogiczną – powołać zespół doradczy. W skład zespołu, poza nauczycielami pełniącymi funkcje kierownicze w szkole, wchodzi dwóch przedstawicieli rady pedagogicznej wybranych przez radę oraz przewodniczący zakładowych organizacji związkowych, działających na terenie szkoły. Dyrektor może rozszerzyć skład zespołu doradczego o dalsze osoby kompetentne w temacie obrad.

6.      Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwały podjętej niezgodnie z obowiązującymi przepisami, o czym niezwłocznie powiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad szkołą, który uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Decyzja organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą jest ostateczna.

7.      Dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady rodziców, stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.

§ 14

Dyrektor szkoły prowadzi ewidencję spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły oraz sprawuje kontrolę jego realizacji, w szczególności dotyczącą zgłoszenia dziecka do szkoły przez rodziców i regularnego uczęszczania przez dziecko na zajęcia lekcyjne.

§ 15

1.      W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora.

2.      Dyrektor szkoły za zgodą organu prowadzącego może tworzyć inne, dodatkowe stanowiska kierownicze. Szczegółowy zakres obowiązków wicedyrektora i innych osób pełniących funkcje kierownicze ustala dyrektor szkoły.

3.      Wicedyrektor przyjmuje na siebie część zadań dyrektora, a w szczególności:

1)        pełni funkcję zastępcy dyrektora w przypadku jego nieobecności;

2)        przygotowuje projekty następujących dokumentów organizacyjnych szkoły:

a)      szkolny zestaw programów nauczania, obejmujący całą działalność dydaktyczną,

b)      program wychowawczo-profilaktycznych szkoły,

c)      program zajęć pozalekcyjnych szkoły,

d)     tygodniowy rozkład zajęć szkolnych,

e)      kalendarz szkolny,

f)       informacje o stanie pracy szkoły w zakresie mu przydzielonym;

3)        prowadzi czynności związane z nadzorem pedagogicznym oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli;

4)        pełni bieżący nadzór kierowniczy nad całą szkołą według ustalonego harmonogramu.

4.      Wicedyrektor:

1)        jest bezpośrednim przełożonym służbowym z upoważnienia dyrektora szkoły pracowników pedagogicznych szkoły;

2)        jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły podczas pełnienia swego bieżącego nadzoru nad szkołą;

3)        decyduje w bieżących sprawach procesu pedagogicznego w całej szkole;

4)        ma prawo do formułowania projektu oceny pracy podległych mu bezpośrednio nauczycieli, a także w sprawach oceny pracy opiekuńczo-wychowawczej wszystkich nauczycieli;

5)        ma prawo wnioskowania do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar dla nauczycieli;

6)        ma prawo używania pieczątki osobistej z tytułem „zastępca dyrektora szkoły” oraz podpisywania pism, których treść jest zgodna z zakresem jego zadań i kompetencji.

§ 16

Tryb powoływania i odwoływania dyrektora określa ustawa o systemie oświaty i wydane na jej postawie przepisy wykonawcze.

§ 17

1.      Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.

2.      Radę pedagogiczną tworzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole. Przewodniczącym rady jest dyrektor, który przygotowuje i prowadzi zebrania, oraz odpowiada za zawiadomienie jej członków o terminie i porządku obrad.

§ 18

1.      Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

1)        zatwierdzenie planów pracy szkoły;

2)        podejmowanie uchwał zatwierdzających wyniki klasyfikacji oraz w sprawie promocji uczniów i ukończenia szkoły;

3)        podejmowanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych;

4)        ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;

5)        zatwierdzenie kryteriów oceny zachowania uczniów;

6)        opracowanie i uchwalenie wewnątrzszkolnego systemu oceniania;

7)        opracowanie i porozumienie z radą rodziców przy uchwalaniu programu         wychowawczo-profilaktycznego szkoły,;

8)        wyrażanie zgody na egzamin klasyfikacyjny na prośbę ucznia (rodziców) nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionych;

9)        ustalanie sposobów wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.

2.      Rada pedagogiczna opiniuje:

1)        roczną organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;

2)        projekt dodatkowych zajęć, które dyrektor chce wprowadzić do szkolnego planu nauczania z godzin do swojej dyspozycji;

3)        projekt planu finansowego szkoły;

4)        wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;

5)        propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;

6)        wnioski stałych komisji powołanych przez radę;

7)        wnioski o indywidualny tok i program nauki;

8)        projekty planów pracy Rady Rodziców w części dotyczącej działalności wspierającej realizację statutowych zadań szkoły w zakresie kształcenia, wychowania i opieki;

9)        bezkonkursowe powierzenie stanowiska dyrektora szkoły;

10)    zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujących we wszystkich oddziałach danego poziomu przez co najmniej 3 lata oraz materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w danym roku szkolnym;

11)    wprowadzanie dodatkowych zajęć edukacyjnych, do których zalicza się zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, oraz zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.

3.      Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły i zmian do statutu oraz uchwala go po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego i rady rodziców.

4.      Rada pedagogiczna analizuje wnioski dyrektora szkoły wynikające z nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły nie rzadziej niż dwa razy do roku.

5.      Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie ze stanowiska dyrektora szkoły lub do dyrektora – o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej, których postępowanie budzi zastrzeżenia członków rady.

6.      UCHYLONY

7.      Zasady pracy rady pedagogicznej określa regulamin jej działalności.

§ 19

1.      Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Organami samorządu są:

1)        na szczeblu oddziałów – rady klasowe;

2)        na szczeblu szkoły – rada uczniów.

2.      Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny z postanowieniami statutu.

3.      Samorząd uczniowski poprzez swoje organy ma prawo:

1)        zgłaszania wniosków i opinii dyrektorowi szkoły, radzie pedagogicznej we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących praw i obowiązków ucznia;

2)        organizowania życia społecznego uczniów, działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami, w porozumieniu z dyrektorem szkoły;

3)        opiniowania ustalonych przez radę pedagogiczną szczegółowych kryteriów ocen zachowania oraz programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;

4)        opiniować na prośbę dyrektora ocenę pracy nauczyciela;

5)        akceptacji propozycji dotyczących ceremoniału szkolnego oraz współtworzenia tradycji i zwyczajów szkolnych;

6)        wyboru nauczyciela mającego pełnić rolę opiekuna samorządu uczniowskiego;

7)        redagowania i wydawania gazetki szkolnej;

8)        reagowania na przejawy naruszania przez uczniów dyscypliny szkolnej, norm koleżeńskiego współżycia, niszczenia mienia szkolnego, używania przemocy wobec słabszych, obrażania uczuć religijnych i godności osobistej kolegów;

9)        pośredniczenia w rozwiązywaniu konfliktów szkolnych;

10)    kreowania pozytywnych postaw społecznych wśród uczniów poprzez stosowanie wyróżnień i nagród a także upomnień oraz wnioskowania o nagrody i kary dla uczniów do dyrektora szkoły oraz rady pedagogicznej;

11)    prowadzenia akcji zarobkowych na potrzeby społeczności uczniowskiej i decydowania o przeznaczeniu funduszy pozostających do dyspozycji samorządu uczniowskiego.

§ 20

1.      Rada rodziców reprezentuje ogół rodziców uczniów szkoły.

2.      W skład rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.

3.      Wewnętrzną strukturę rady rodziców, tryb jej pracy oraz szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów określa jej regulamin.

4.      Rada rodziców może występować do dyrektora szkoły, rady pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach dotyczących szkoły.

5.      Do kompetencji rady rodziców należy: 

1)        uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;

2)        opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania, o ile organ nadzoru zalecił szkole jego opracowanie;

3)        opiniowanie szkolnego zestawu programów nauczania i podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych;

4)        opiniowanie wprowadzania dodatkowych zajęć edukacyjnych;

5)        ustalanie, wspólnie z dyrektorem, wzoru jednolitego stroju uczniowskiego;

6)        opiniowanie pracy nauczyciela w związku z ubieganiem się przez niego o awans zawodowy na wyższy stopień;

7)        wnioskowanie o dokonanie oceny pracy nauczyciela, oceny pracy dyrektora;

8)        uczestniczenie przedstawicieli rady w komisji konkursowej wybierającej dyrektora szkoły;

9)        UCHYLONY

10)    opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły;

11)    inicjowanie i organizowanie pomocy rodziców na rzecz realizacji celów i zadań szkoły;

12)    opiniowanie decyzji dyrektora szkoły o dopuszczeniu do działalności w szkole stowarzyszenia lub innej organizacji, a w szczególności organizacji harcerskich.

6.      Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu, o którym mowa w ust.5 pkt. 1, program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.

7.      W celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin.

§ 21

UCHYLONY

§ 22

1.      Ustala się następujące zasady współdziałania organów szkoły:

1)        każdy organ szkoły planuje swoją działalność na rok szkolny. Plany działania powinny być uchwalone nie później niż do końca września. Kopie dokumentów przekazywane są dyrektorowi szkoły w celu ich powielenia i przekazania kompletu każdemu organowi;

2)        każdy organ po analizie planów działania pozostałych organów może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów szkoły, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego;

3)        organy szkoły mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i poglądów;

4)        uchwały organów szkoły prawomocnie podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących podaje się do ogólnej wiadomości w szkole w formie pisemnych tekstów uchwał gromadzonych pod nadzorem dyrektora szkoły w zbiorze pod tytułem uchwały organów szkoły.

2.      Spory kompetencyjne między organami szkoły rozstrzyga komisja rozjemcza powoływana przez dyrektora szkoły, w skład której wchodzą:

1)        dyrektor lub wicedyrektor;

2)        przewodniczący rady rodziców lub przedstawiciel rady oddelegowany przez prezydium rady rodziców;

3)        przewodniczący samorządu uczniowskiego;

4)        doradca wskazany przez strony konfliktu;

5)        wnoszone sprawy komisja rozstrzyga z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego, z udziałem wszystkich zainteresowanych stron, na zasadach negocjacji, porozumienia i wzajemnego poszanowania;

6)        sprawy sporne pod obrady komisji wnoszone są w formie pisemnej w postaci skargi organu, którego kompetencje naruszono; rozstrzygnięcie komisji podawane jest do ogólnej wiadomości w szkole.

ROZDZIAŁ IV

ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY

§ 23

1.      Kalendarz każdego roku szkolnego, w tym terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw świątecznych, ferii zimowych i letnich, określa Minister Edukacji Narodowej w drodze rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego. Rok szkolny rozpoczyna się 1 września, a kończy 31 sierpnia następnego roku.

2.      Rok szkolny dzieli się na dwa półrocza:

1)        pierwsze półrocze trwa od 1 września do 31 stycznia;

2)        drugie półrocze trwa od 1 lutego do końca roku szkolnego, to jest do 31 sierpnia.

3.      Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowego planu nauczania.

4.      W arkuszu organizacji zamieszcza się w szczególności: ogólną liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący oraz liczbę zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.

5.      Arkusz organizacji, o którym mowa w ust. 4, dyrektor szkoły przedstawia do zatwierdzenia organowi prowadzącemu do dnia 30 kwietnia każdego roku.

§ 24

1.      Dyrektor szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy ustala tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych – obowiązkowych, nadobowiązkowych i fakultatywnych, w tym wynikających z potrzeb wprowadzenia eksperymentów i innowacji, zmianowości tj. stosunku oddziałów do ilości sal lekcyjnych oraz zapewnienia zastępstw za nieobecnych nauczycieli.

2.      Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są:

1)        obowiązkowe zajęcia edukacyjne;

2)        dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się:

a)      zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych,

b)      zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania,

c)      zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów.

3)        zajęcia dodatkowe prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, m.in. zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych, zajęcia terapii pedagogicznej, zajęcia logopedyczne i inne specjalistyczne.

3.      Zajęcia edukacyjne, o których mowa w ust. 2 pkt. 2, organizuje dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego szkołę i po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.

4.      Szkoła może prowadzić także inne zajęcia edukacyjne.

5.      Nauka religii i/lub etyki w szkole organizowana jest na podstawie odrębnych uregulowań prawnych.

6.      Uczeń zwolniony przez rodziców z udziału z zajęciach religii/etyki przebywa na terenie szkoły pod opieką wychowawcy świetlicy lub innego wskazanego przez dyrektora pracownika szkoły. W przypadku gdy wspomniane zajęcia są pierwszymi lub ostatnimi lekcjami danego dnia, uczeń pozostaje pod opieką rodziców, jeśli nie jest zapisany do świetlicy.

§ 25

1.      Podstawową formą pracy szkoły jest system klasowo-lekcyjny.

2.      Od klasy IV godzina lekcyjna trwa 45 minut.

3.      Przerwy międzylekcyjne są 10-minutowe, a przerwy śniadaniowa i obiadowa trwają 15-20 minut.

4.      Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy wymiar zajęć.

5.      W uzasadnionych przypadkach, takich jak realizacja zajęć dydaktycznych w blokach tematycznych, programów autorskich, eksperymentów dydaktycznych możliwe jest ustalenie innej długości trwania lekcji i przerw. Wymaga to zgody dyrektora szkoły.

§ 26

1.      Podział oddziałów na grupy lub tworzenie grup międzyoddziałowych ustala dyrektor szkoły na podstawie odrębnych przepisów, uwzględniając także możliwości finansowe szkoły oraz wielkość sal i pomieszczeń dydaktycznych.

2.      Dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną i w uzgodnieniu z organem prowadzącym ustala zasady prowadzenia niektórych zajęć, np. nauczanie języków obcych, informatyki, zajęć dodatkowych i nadobowiązkowych, kół zainteresowań, które mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych lub międzyoddziałowych.

§ 27

1.      Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki w danym roku szkolnym uczą się wszystkich przedmiotów określonych szkolnym planem nauczania. Optymalna liczebność oddziału wynosi 25-26 uczniów.

2.      Czas trwania nauki w szkole podstawowej wynosi 8 lat.

3.      W szkole organizuje się oddziały przedszkolne dla dzieci 6- letnich.

4.      Czas trwania nauki w szkole dzieli się na dwa etapy edukacyjne:

1)        etap I, klasy I-III – edukacja wczesnoszkolna;

2)        etap II, klasy IV-VIII – nauczanie przedmiotowe.

5.      UCHYLONY

6.      UCHYLONY

§ 28

1.      Dla uczniów uzdolnionych i zainteresowanych, szkoła organizuje, za akceptacją rady pedagogicznej i w uzgodnieniu z organem prowadzącym, klasy sportowe oraz klasy dwujęzyczne.

2.      Rekrutacja do oddziału sportowego odbywa się z wykorzystaniem systemu elektronicznego, po uprzednim przeprowadzeniu wśród kandydatów próby sprawności fizycznej.

3.      Rekrutacja do oddziału dwujęzycznego odbywa się z wykorzystaniem systemu elektronicznego, po uprzednim przeprowadzeniu wśród kandydatów testu predyspozycji językowych.

4.      Zasady, kryteria i terminy rekrutacji elektronicznej ustalane są co roku przez organ prowadzący i dostępne są na stronie internetowej organu prowadzącego oraz na stronie internetowej szkoły.

§ 29

1.      Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, oraz trwa do ukończenia szkoły, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia.

2.      Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może także rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat.

3.      Dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, na wniosek rodziców odracza rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego o jeden rok szkolny.

4.      Wniosek, o którym mowa w ust. 3, składa się w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, nie później niż do dnia 31 sierpnia. Odroczenie dotyczy roku szkolnego, w którym dziecko ma rozpocząć spełnianie obowiązku szkolnego.

5.      Na wniosek rodziców dyrektor szkoły może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez dziecko obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą.

6.      W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o których mowa w art. 14 ust. 1A ustawy o systemie oświaty, rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może być odroczone nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.

§ 30

1.      Szkoła prowadzi oddział przedszkolny.

2.      Nauczyciele pracujący w oddziale przedszkolnym zatrudniani są według zasad obowiązujących w placówkach nieferyjnych.

3.      Oddział przedszkolny w szczególności:

1)        realizuje podstawę programową wychowania przedszkolnego;

2)        przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole.

4.      Oddział przedszkolny pracuje cały rok szkolny, z wyjątkiem przerwy wakacyjnej.

5.      Oddział przedszkolny pracuje w godzinach od 8.00 do 16.30.

6.      Oddział przedszkolny czynny jest bezpłatnie przez pięć dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku.

7.      Termin przerwy wakacyjnej dla oddziału przedszkolnego ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora.

8.      W czasie przerwy wakacyjnej dzieciom zapewnia się opiekę w dyżurującym oddziale przedszkolnym w innej szkole.

9.      W miesiącu wakacyjnym, w którym placówka prowadzi działalność dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą, do oddziału przedszkolnego mogą być przyjmowane dzieci z innych szkół.

10.  W okresie dyżuru pełnionego przez oddział przedszkolny rodzice dokonują zgłoszenia dziecka na piśmie w terminie wyznaczonym przez dyrektora w macierzystej placówce.

§ 31

1.      Godzina zajęć w oddziale przedszkolnym trwa 60 minut.

2.      Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest wg przyjętego przedszkolnego programu nauczania umożliwiającego realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

3.      Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić 30 minut.

4.      Sposób prowadzenia przez nauczyciela oddziału przedszkolnego dokumentacji regulują odrębne przepisy.

5.      Liczba dzieci w oddziale nie powinna przekraczać 25.

6.      Dyrektor powierza każdy oddział opiece jednemu lub dwóm nauczycielom, zależnie od zgody organu prowadzącego.

7.      Oddział przedszkolny zapewnia dzieciom bezpieczeństwo, w szczególności poprzez:

1)        sprawowanie przez nauczycieli, którym powierzono dzieci, opieki nad nimi;

2)        przyjęcia odpowiedzialności za bezpieczeństwo dziecka od momentu oddania dziecka przez rodziców pod opiekę nauczycieli;

3)        zapewnienie dzieciom pełnego poczucia bezpieczeństwa – zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.

8.      Opiekę nad dziećmi podczas zajęć poza terenem szkoły, w trakcie organizowanych wycieczek, sprawują nauczyciele, których opiece powierzono oddziały uczestniczące w zajęciach lub nauczyciele wyznaczeni przez dyrektora oraz – w razie potrzeby – za zgodą dyrektora inne osoby dorosłe, w szczególności rodzice.

§ 32

1.      Dzieciom uczęszczającym do oddziału przedszkolnego nie są podawane żadne leki.

2.      W przypadku choroby zakaźnej dziecka rodzice zobowiązani są do powiadomienia o tym nauczyciela lub dyrektora szkoły.

3.      Rodzice zobowiązani są do przyprowadzania tylko zdrowego dziecka, a w przypadku otrzymania informacji o chorobie dziecka w trakcie jego pobytu w oddziale przedszkolnym do jego niezwłocznego odebrania.

§ 33

1.      Do oddziału przedszkolnego mogą uczęszczać dzieci w wieku 6 lat.

2.      Do oddziału przedszkolnego mogą również uczęszczać dzieci starsze, którym na podstawie odrębnych przepisów odroczono spełnianie obowiązku szkolnego.

3.      Rekrutację dzieci do oddziału przedszkolnego przeprowadza się w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.

4.      Rekrutacja do oddziału przedszkolnego odbywa się z wykorzystaniem systemu elektronicznego.

5.      Zasady, kryteria i terminy rekrutacji elektronicznej ustalane są co roku przez organ prowadzący i dostępne są na stronie internetowej BIP organu prowadzącego oraz na stronie internetowej szkoły.

6.      Niepodpisanie przez rodziców w wyznaczonym terminie oświadczenia potwierdzającego wolę kontynuacji rocznego przygotowania przedszkolnego jest równoznaczne z rezygnacją z miejsca w oddziale przedszkolnym.

7.      Nieusprawiedliwiona, co najmniej 50%, nieobecność dziecka podczas obowiązkowych zajęć edukacyjnych w oddziale przedszkolnym jest równoznaczna z niespełnianiem obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.

8.      Niespełnianie obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

§ 34

1.      Przyprowadzanie i odbieranie dziecka z oddziału przedszkolnego dokonywane jest przez rodziców lub upoważnioną (w formie pisemnej) przez nich osobę pełnoletnią.

2.      Rodzice obowiązani są przekazać dziecko pod opiekę nauczyciela, wyklucza się pozostawienie dzieci samych przed budynkiem lub w szatni.

3.      Dzieci odbierane są do godziny 16.30. Fakt odbioru dziecka należy zgłosić nauczycielowi.

4.      Niedopuszczalne jest odbieranie dziecka przez osobę będącą w stanie wskazującym na spożycie alkoholu lub będącą pod wpływem środków odurzających.

5.      W przypadku nieodebrania dziecka o czasie szkoła informuje o tym fakcie policję, a za jej pośrednictwem przekazuje dziecko właściwej placówce opiekuńczej.

6.      Rodzic zobowiązuje się do:

1)        powiadomienia o terminie nieobecności dziecka najpóźniej w drugim dniu nieobecności dziecka;

2)        złożenia pisemnego usprawiedliwienia długotrwałej, ciągłej nieobecności dziecka obejmującej co najmniej 25% dni w miesiącu kalendarzowym.

7.      UCHYLONY

§ 35

1.      Dziecko w oddziale przedszkolnym ma obowiązek:

1)        poszanowania nietykalności cielesnej innych dzieci i dorosłych;

2)        poszanowania godności osobistej innych dzieci i dorosłych;

3)        włączania się do prac porządkowych po zajęciach lub zabawie;

4)        stosowania się do przyjętych zasad ustalanych przez nauczyciela a obowiązujących całą grupę.

2.      Dziecko w oddziale przedszkolnym ma w szczególności prawo do:

1)        właściwie zorganizowanego procesu wychowawczego, edukacyjnego i opiekuńczego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;

2)        pełnego bezpieczeństwa podczas pobytu w szkole i zajęć organizowanych poza szkołą;

3)        korzystania z pomocy materialnej, zgodnie z odrębnymi przepisami;

4)        życzliwego i podmiotowego traktowania;

5)        rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;

6)        uzyskania pomocy w przezwyciężaniu trudności i niepowodzeń, w tym pomocy specjalistycznej;

7)        ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania jego godności osobistej zgodnie z Konwencją Praw Dziecka i Powszechną Deklaracją Praw Człowieka.

§ 36

1.      Szkoła w miarę posiadanych możliwości organizuje zajęcia pozalekcyjne oraz wprowadza przedmioty dodatkowe.

2.      Uczniowie wykazujący szczególne uzdolnienia i zainteresowana mogą otrzymać zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki. Decyzję w tym zakresie podejmuje dyrektor szkoły na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

3.      W szkole wdraża się, we współpracy z rodzicami ucznia i instytucjami wspomagającymi szkołę, system wspierania rozwoju ucznia zdolnego, którego celem jest:

1)        objęcie opieką pedagogiczną uczniów zdolnych;

2)        stworzenie systemu działań nauczycieli na rzecz uczniów uzdolnionych pozwalającego na:

a)      szybszy rozwój uczniów zdolnych,

b)      wyposażenie uczniów w większy zakres wiedzy,

c)      uzyskanie przez uczniów wiedzy o wyższym poziomie trudności, zgodnie z ich poziomem rozwoju intelektualnego i poziomem uzdolnień,

d)     kształtowanie myślenia twórczego i rozwijania oryginalności.

3)        motywowanie uczniów do świadomego kierowania swoim rozwojem i wykorzystania oferty szkoły i instytucji pozaszkolnych;

4)        wspieranie przez rodziców rozwoju intelektualnego i społecznego dziecka oraz motywowanie go do samorozwoju.

4.      Dla uczniów mających trudności w nauce i uczniów z zaburzeniami rozwojowymi organizowane są zajęcia wyrównawcze, korekcyjne i inne specjalistyczne. Organizację tych zajęć proponuje wychowawca klasy w porozumieniu z pedagogiem i psychologiem szkolnym, a zatwierdza dyrektor.

5.      Uczniowie wymienieni w ust. 4 mogą być kierowani do placówek specjalistycznych organizujących zajęcia terapeutyczne, wyrównawcze i korekcyjne.

6.      Zakres zajęć pozalekcyjnych powinien być opiniowany przez radę rodziców i radę pedagogiczną oraz zatwierdzony przez dyrektora szkoły.

§ 37

1.       W szkole funkcjonuje wolontariat.

2.       Wolontariat jest inicjatywą uczniów, którzy chcą pomagać najbardziej potrzebującym, reagować czynnie na potrzeby środowiska, inicjować działania w środowisku szkolnym i lokalnym, wspomagać różnego typu inicjatywy charytatywne, kulturalne.

3.      Wolontariat jest organizacją młodzieżową działającą na terenie szkoły pod nadzorem dyrekcji i włączającą się na zasadzie wolontariatu w działalność charytatywno – opiekuńczo – wychowawczą prowadzoną przez szkołę i inne ośrodki pomocy społecznej.

4.      Opiekę nad działalnością wolontariatu sprawuje nauczyciel, który czuwa nad tym, by działalność wolontariuszy była zgodna z przepisami prawa.

5.      Wolontariuszem może być każdy, w każdej dziedzinie życia społecznego, wszędzie tam, gdzie taka pomoc jest potrzebna.

6.      Celem wolontariatu jest zaangażowanie uczniów do świadomej, dobrowolnej i nieodpłatnej pomocy innym, zapoznanie z ideą wolontariatu.

7.      Celem wolontariatu jest rozwijanie wśród uczniów postawy zaangażowania na rzecz potrzebujących pomocy, otwartości i wrażliwości na potrzeby innych, życzliwości i bezinteresowności. Są to w szczególności:

1)        rozeznawanie konkretnych potrzeb w najbliższym środowisku, szkole, domu sąsiedztwie oraz organizowanie pomocy;

2)        stała współpraca i włączanie się w akcje prowadzone przez inne organizacje działające w tym samym celu;

3)        troska o podnoszenie kwalifikacji niezbędnych do niesienia pomocy innym;

4)        zapoznanie młodzieży z ideą wolontariatu;

5)        odkrywanie własnej wartości poprzez pracę na rzecz innych;

6)        wzmacnianie poczucia akceptacji wśród uczniów;

7)        rozwijanie wśród młodzieży postawy otwartości i wrażliwości na potrzeby innych.

8.      Wolontariat ma na celu aktywne działanie w obszarze pomocy koleżeńskiej, społecznej, życia kulturalnego i środowiska naturalnego.

9.      Celem jest współdziałanie z innymi organizacjami młodzieżowymi, a także z organizacjami samorządowymi, społecznymi, fundacjami, stowarzyszeniami itp. na polu działalności charytatywnej.

10.  Działalność Szkolnego Wolontariatu może być wspierana przez:

1)      wychowawców oddziałów wraz z ich klasami;

2)      nauczycieli i innych pracowników szkoły;

3)      rodziców;

4)      inne osoby i instytucje.

11.  Angażowanie ludzi młodych do działań w wolontariacie może odbywać się poprzez wzajemne kontakty przyjacielskie i rówieśnicze, organizowanie spotkań informacyjnych o Klubie Wolontariusza, przekazywanie informacji o Klubie za pośrednictwem wydawnictw oraz stałych kontaktów z mediami (np. gazety lokalne, jak też strona internetowa).

12.  Miejscem organizacji działania wolontariatu jest szkoła.

13.  Działalność wolontariatu opiera się na zasadzie dobrowolności i bezinteresowności.

14.  Aby uzyskać wpis na świadectwie klasy VIII o szczególnych osiągnięciach z wolontariatu, uczeń powinien przepracować minimum 30 godzin (co weryfikuje opiekun Klubu Wolontariusza).

§ 38

1.      Szkoła przyjmuje na praktyki pedagogiczne studentów szkół wyższych i zakładów kształcenia nauczycieli na podstawie:

1)        porozumienia między stronami;

2)        pisemnego imiennego skierowania;

3)        charakterystyki praktyki.

2.      Zgodę na realizację praktyk wydaje dyrektor, wyznaczając jednocześnie nauczyciela opiekuna. Wynagrodzenie za praktyki dla nauczycieli opiekunów wypłacane jest na podstawie odrębnych przepisów finansowych.

§ 39

1.      W szkole funkcjonuje biblioteka szkolna, która służy realizacji celów dydaktyczno-wychowawczych, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej i wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli. Jest ona interdyscyplinarną pracownią szkolną, posiada czytelnię umożliwiającą prowadzenie zajęć z grupą uczniów. Użytkownikami biblioteki są uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły i rodzice.

2.      Pomieszczenia biblioteki umożliwiają:

1)        gromadzenie i opracowanie zbiorów;

2)        gromadzenie i wypożyczanie, udostępnianie oraz przekazywanie uczniom bezpłatnych podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych;

3)        korzystanie z księgozbiorów w czytelni i wypożyczanie poza bibliotekę;

4)        korzystanie ze środków audiowizualnych i multimedialnych w czytelni;

5)        prowadzenie zajęć dydaktycznych w czytelni.

3.      Biblioteka stosując właściwe sobie metody i środki pełni funkcje:

1)        kształcąco-wychowawczą poprzez:

a)      rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych,

b)      przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji,

c)      kształcenie kultury czytelniczej,

d)     przygotowanie do pracy samokształceniowej i wykorzystywania mediów jako narzędzi pracy intelektualnej.

2)        opiekuńczo-wychowawczą poprzez:

a)      współdziałanie z nauczycielami,

b)      wspieranie prac mających na celu wyrównanie różnic intelektualnych,

c)      otaczanie opieką uczniów szczególnie uzdolnionych,

d)     pomoc uczniom mającym trudności w nauce.

3)        kulturalno-rekreacyjną poprzez uczestniczenie w rozwijaniu życia kulturalnego.

4.      Czas pracy biblioteki jest corocznie dostosowywany przez dyrektora szkoły do tygodniowego planu zajęć – tak aby umożliwić użytkownikom dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.

5.      Biblioteka szkolna współpracuje z:

1)        uczniami w zakresie:

a)      rozbudzanie i rozwijania indywidualnych zainteresowań czytelniczych,

b)      pogłębiania i wyrabiania u uczniów nawyku czytania i samokształcenia,

c)      rozbudzanie u uczniów nawyku szacunku do podręczników i odpowiedzialności za ich wspólne użytkowanie.

2)        nauczycielami w zakresie:

a)      udostępniania programów nauczania, podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych,

b)      udostępniania literatury metodycznej, naukowej oraz zbiorów multimedialnych,

c)      przekazywania wychowawcom informacji o stanie czytelnictwa uczniów oraz sposobie wywiązania się z dbania o wspólne podręczniki.

3)        rodzicami w zakresie:

a)      wyposażenia uczniów w bezpłatne podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe,

b)      przekazywania informacji o stanie czytelnictwa uczniów oraz sposobie wywiązania się z dbania o wspólne podręczniki,

c)      popularyzowania wiedzy pedagogicznej, psychologii rozwojowej oraz sposobów przezwyciężania trudności w nauce i wychowaniu dzieci i młodzieży.

6.      Biblioteka współpracuje z pracownikami szkoły, Radą Rodziców, innymi bibliotekami oraz instytucjami kulturalno-oświatowymi w zakresie organizowania lekcji bibliotecznych i innych imprez czytelniczych oraz wymianę książek, materiałów i zbiorów multimedialnych.

7.      Szczegółowe zadania biblioteki, prawa i obowiązki czytelników oraz zasady korzystania z jej zbiorów określa regulamin biblioteki, opiniowany przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski i zatwierdzony przez dyrektora szkoły.

§ 40

1.      W celu realizacji zadań opiekuńczych i wspomagania właściwego rozwoju uczniów w szkole funkcjonuje świetlica.

2.      Na zajęciach świetlicowych w szkole pod opieką jednego nauczyciela może pozostawać nie więcej niż 25 uczniów.

3.    Pracownikami świetlicy są nauczyciele-wychowawcy.

4.    Szkoła zapewnia zajęcia świetlicowe uczniom, którzy pozostają w szkole dłużej ze względu na:

a)        czas pracy rodziców – na wniosek rodziców,

b)        organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia opieki w szkole.

5.    Świetlica zapewnia zajęcia świetlicowe uwzględniające potrzeby edukacyjne oraz rozwojowe dzieci, a także ich możliwości psychofizyczne, w szczególności zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów, zajęcia zapewniające prawidłowy rozwój fizyczny oraz odrabianie lekcji.

6.    Wychowawcy świetlicy współpracują z nauczycielami, wychowawcami klas oraz pedagogiem szkolnym w zakresie pomocy w kompensowaniu braków dydaktycznych.

7.    Nadzór pedagogiczny nad pracą świetlicy sprawuje dyrektor szkoły.

8.      Szczegółowy zakres działania świetlicy określa Regulamin Świetlicy.

§ 41

1.      Szkoła zapewnia uczniom możliwość spożycia obiadu, a dzieciom sześcioletnim dodatkowo śniadania i podwieczorku.

2.      Żywienie w szkole prowadzi ajent, wyłoniony w drodze konkursu, zgodnie z odrębnymi przepisami.

3.      Opłaty za posiłki przygotowywane przez ajenta określa umowa między szkołą i ajentem będąca częścią postępowania konkursowego.

§ 41a

1.        W szkole realizowany jest Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego obejmujący ogół działań mających na celu przygotowanie uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu:

1)   w oddziałach 0-VI ma na celu wstępne zapoznanie uczniów z własnymi zasobami, ze światem, zawodami, rynkiem pracy i rynkiem edukacyjnym;

2)   w klasach VII-VIII doradztwo zawodowe ma na celu wspieranie uczniów w procesie przygotowania do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i podjęcia decyzji o dalszym kształceniu i przyszłej aktywności zawodowej.

2.        Głównymi celami pracy w ramach wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego są:

1)   przygotowanie uczniów do świadomego i trafnego planowania kariery zawodowej;

2)   wzbudzanie aktywności uczniów w kierunku samooceny i poznania własnych predyspozycji i zainteresowań;

3)   dostarczanie informacji o różnorodnych zawodach i wymaganiach na rynku pracy;

4)   motywowanie do działania w kierunku poszerzania aspiracji zawodowych.

3.      W ramach doradztwa zawodowego realizowane są następujące działania, w szczególności:

1)        spotkania zawodoznawcze z przedstawicielami różnych zawodów;

2)        prowadzenie zajęć edukacyjnych związanych z wyborem zawodu i kierunku kształcenia oraz planowaniem kariery zawodowej;

3)        udostępnianie informacji o zawodach, szkołach;

4)        udzielanie indywidualnych porad uczniom i ich rodzicom.

4.      Działania w zakresie wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego realizują wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog, inni pracownicy szkolni, a w szczególności nauczyciel – doradca zawodowy.

5.      W ramach realizacji doradztwa zawodowego szkoła może podejmować współpracę z instytucjami, organizacjami, szkołami średnimi, a w szczególności z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.

6.      W szkole każdego roku opracowuje się program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego.

7.      Dyrektor szkoły w terminie do dnia 30 września każdego roku szkolnego, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, zatwierdza program, o którym mowa w ust. 6.

§ 42

1.      Dyrektor, nauczyciele i pracownicy szkoły odpowiedzialni są za bezpieczeństwo i zdrowie uczniów w szkole i w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.

2.      Uczniowie podczas pobytu na terenie szkoły w czasie zorganizowanych przez szkołę lekcji, zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych oraz pozalekcyjnych znajdują się pod opieką nauczycieli i opiekunów, zgodnie z przyjętym rozkładem lekcji, programem zajęć dodatkowych, planem dyżurów i zakresem obowiązków pracowników szkoły. W trakcie przygotowania do zajęć wychowanie fizycznego nauczyciel nie przebywa w przebieralni.

3.      W trakcie pobytu uczniów poza terenem szkoły (np. zajęcia i zawody sportowe, wycieczki itp.) opiekę nad uczniami sprawuje nauczyciel wyznaczony przez dyrektora lub opiekun po uzyskaniu zgody dyrektora.

4.      Procedury organizowania wycieczek i zajęć poza terenem szkoły oraz zakres zadań i odpowiedzialności nauczyciela-kierownika i opiekunów wycieczki reguluje Regulamin organizowania wycieczek szkolnych w SP 363. Korzystanie w miarę potrzeb z pomocy rodziców nie zmienia zasady odpowiedzialności nauczyciela za zorganizowanie środków zapewniających bezpieczeństwo wszystkich dzieci będących pod jego opieką, zgodnie ze stosownymi przepisami prawa.

5.      Celem zapewnienia bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły przed lekcjami i w czasie przerw międzylekcyjnych nauczyciele pełnią dyżury. Dyżur przed lekcjami zaczyna się 15 minut przed pierwszą godziną lekcyjną w szkole.

6.      Podczas nieobecności nauczyciela w szkole jego dyżur podczas przerwy pełni nauczyciel wyznaczony na zastępstwo.

7.      Nauczyciel prowadzący ostatnią lekcję przewidzianą w planie zajęć w edukacji wczesnoszkolnej zobowiązany jest do sprowadzenia uczniów do szatni, a zapisanych do świetlicy – do świetlicy.

8.      W szkole obowiązują regulaminy pracowni i pracy na poszczególnych lekcjach. Uczniowie zapoznają się z nimi na początku roku szkolnego.

9.      Uczniowie znajdują się pod stałą opieką pedagoga szkolnego, który organizuje, według potrzeb, pomoc materialną lub społeczną. W tym celu pedagog szkolny ściśle współpracuje i współdziała z instytucjami i organizacjami udzielającymi dzieciom specjalistycznej pomocy i wsparcia. Działalność pedagoga szkolnego poparta jest stosowną dokumentacją gromadzoną zgodnie z odrębnymi przepisami.

10.  Uczniowie znajdujący się w trudnej sytuacji życiowej mają prawo do uzyskania stałej lub doraźnej pomocy materialnej w formie, np. bezpłatnych lub częściowo płatnych obiadów, stypendium lub innych form pomocy organizowanych przez szkołę.

11.  Pracownicy administracji i obsługi zobowiązani są do natychmiastowego reagowania na wszystkie przejawy zachowania uczniów mogące stanowić zagrożenie dla ich bezpieczeństwa oraz informowania o tym nauczycieli.

§ 43

1.      W czasie specjalistycznych zajęć nadobowiązkowych, imprez sportowych itp. oprócz nauczycieli szkoły opiekę nad uczniami sprawują instruktorzy, z którymi została zawarta umowa na prowadzenie tych zajęć.

2.      Za bezpieczeństwo uczniów w czasie zbiórek harcerskich odpowiedzialni są instruktorzy ZHP lub ZHR prowadzący drużyny.

3.      Za bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w czasie zajęć prowadzonych w ramach innych organizacji młodzieżowych i uczniowskich odpowiedzialni są opiekunowie tych organizacji.

§ 44

            Postępowanie i zadania nauczycieli po zaistnieniu wypadku uczniowskiego oraz w przypadku pożaru i akcji ewakuacyjnej regulują odrębne przepisy.

§ 45

1.      Dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli, zwanemu wychowawcą.

2.      Funkcję wychowawcy dyrektor powierza nauczycielowi, który – jeśli nie zajdą szczególne okoliczności – prowadzi oddział w całym cyklu kształcenia.

3.      Rodzice i uczniowie w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach, mogą mieć wpływ na dobór lub zmianę nauczyciela, któremu dyrektor powierzył zadania wychowawcy.

4.      Zmiana wychowawcy może nastąpić w przypadku gdy:

1)        wyrazi on na to zgodę lub sam złoży rezygnację z tej funkcji;

2)        zebranie rodziców oddziału, w której wychowawstwo pełni, zgłosi taki wniosek większością 2/3 wszystkich rodziców uczniów danego oddziału.

5.      Ostateczną decyzję w przedmiocie zmiany wychowawcy podejmuje dyrektor po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego w terminie 14 dni od otrzymania wniosku.

6.      Warunkiem wdrożenia postępowania, po spełnieniu wymogu ust. 4, pkt. 2, jest pisemne sformułowanie zarzutów przez rodziców bądź uczniów oraz podpisanie ich przez osoby domagające się zmiany.

§ 46

1.      Szkoła organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną i udziela ją uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom zgodnie z przepisami powszechnie obowiązującymi.

2.      Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności z:

1)        niepełnosprawności;

2)        niedostosowania społecznego;

3)        zagrożenia niedostosowaniem społecznym;

4)        szczególnych uzdolnień;

5)        specyficznych trudności w uczeniu się;

6)        zaburzeń komunikacji językowej;

7)        choroby przewlekłej;

8)        sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;

9)        niepowodzeń edukacyjnych;

10)    zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi;

11)    trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

3.      Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.

4.      Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.

5.      Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły.

6.      Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy i logopedzi oraz terapeuci pedagogiczni.

7.      Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:

1)        rodzicami uczniów;

2)        poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specja-listycznymi;

3)        placówkami doskonalenia nauczycieli;

4)        innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;

5)        organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

8.      Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest udzielana z inicjatywy:

1)        ucznia;

2)        rodziców ucznia;

3)        dyrektora szkoły;

4)        nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty prowadzącego zajęcia z uczniem;

5)        higienistki szkolnej;

6)        poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;

7)        pomocy nauczyciela;

8)        pracownika socjalnego;

9)        asystenta rodziny;

10)    kuratora sądowego.

9.      Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz w formie:

1)    zajęć rozwijających uzdolnienia;

2)        zajęć rozwijających umiejętności uczenia się;

3)        zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;

4)        zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej;

5)        porad i konsultacji.

10.    W odrębnym dokumencie wewnątrzszkolnym opisano procedury obiegu orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego, opinii psychologicznych wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.

§ 47

1.      Do zadań pedagoga i psychologa należy w szczególności:

1)        prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów;

2)        diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;

3)        udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;

4)        podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;

5)        minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;

6)        inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;

7)        pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;

8)        wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

2.      Do zadań nauczyciela wspomagającego należy:

1)        dokonywanie diagnozy potrzeb i możliwości ucznia po zapoznaniu się z dostępną dokumentacją psychologiczną, pedagogiczną lub lekarską;

2)        organizacja i opracowanie, wraz z nauczycielami przedmiotu i innymi specjalistami, dla ucznia objętego kształceniem specjalnym indywidualnego programu edukacyjno - terapeutycznego, zwanego dalej IPET;

3)        przygotowanie uczniom specjalnych pomocy dydaktycznych, w tym dostosowanie form sprawdzianów, indywidualnych kart pracy zgodnie z zaleceniami zawartymi w IPET;

4)        ocenianie postępów edukacyjnych oraz zachowania ucznia objętego kształceniem specjalnym w porozumieniu z członkami rady pedagogicznej;

5)        czynny udział w pracach zespołu do spraw integracji w celu wymiany doświadczeń i podnoszenia własnych kwalifikacji zawodowych;

6)        wspieranie idei integracji w społeczności szkolnej.

3.      Do zadań nauczycieli specjalistów (logopeda, terapeuta integracji sensorycznej, socjoterapeuta, specjalista zajęć kompensacyjno-korekcyjnych, rehabilitant) należy w szczególności:

1)        diagnozowanie w formie przeprowadzenia badań przesiewowych w porozumieniu z rodzicami;

2)        prowadzenie zajęć specjalistycznych oraz porad i konsultacji dla uczniów i/lub rodziców;

3)        podejmowanie działań profilaktycznych;

4)        wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

5)        przestrzeganie przepisów dotyczących warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, niedostosowanej społecznie i zagrożonej niedostosowaniem społecznym. 

 

            W realizacji swoich zadań szkoła respektuje zasady nauk pedagogicznych, przepisy prawa, a także zobowiązania wynikające z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ, Deklaracji Praw Dziecka ONZ oraz Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 roku.

 

ROZDZIAŁ V

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

§ 48

1.      W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.

2.      Zasady zatrudniania oraz zakres praw i obowiązków nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.

3.      W szkole funkcjonują następujące stanowiska: dyrektor, wicedyrektor, pedagog psycholog, nauczyciel bibliotekarz, nauczyciel przedmiotu, nauczyciel specjalista, kierownik gospodarczy, sekretarz szkoły, pracownik administracji, dozorca, woźna, sprzątaczka.

4.      Szczegółowy zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, w tym zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę określają odrębne dokumenty.

§ 49

1.      Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, a także bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów zgodnie z przepisami bhp, przydziałem obowiązków i niniejszym Statutem.

2.      Do zadań nauczycieli należy w szczególności:

1)        realizowanie obowiązującego w szkole programu nauczania oraz programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;

2)        wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności, talentów i zainteresowań;

3)        traktowanie wszystkich uczniów z szacunkiem i życzliwością;

4)        formułowanie wymagań wobec uczniów oraz systematyczne i obiektywne ocenianie ich pracy, zgodnie z zasadami szkolnego systemu oceniania;

5)        monitorowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów;

6)        eliminowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych, między innymi poprzez opracowanie indywidualnych programów pomocy uczniom i na bieżąco monitorowanie ich skuteczności;

7)        współpraca z rodzicami.

3.      W związku z koniecznością zapewnienia warunków bezpiecznego pobytu uczniów w szkole nauczyciele mają obowiązek:

1)        zapewnienia uczniom opieki podczas zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych i przerw;

2)        rygorystycznego przestrzegania przepisów bezpieczeństwa na terenie szkoły i poza nią w czasie wyjść z uczniami;

3)        kontrolowania frekwencji uczniów na każdych zajęciach szkolnych;

4)        usprawiedliwiania nieobecności uczniom zgodnie z przyjętymi zasadami;

5)        systematycznego oglądu pomieszczeń szkolnych, boisk, pomocy dydaktycznych i sprzętu wykorzystywanych podczas zajęć edukacyjnych;

6)        zamykania pracowni przedmiotowych, sali gimnastycznej i innych pomieszczeń sportowych na okres przerwy i po zakończonych zajęciach lekcyjnych;

7)        bezzwłocznego zgłaszania dyrektorowi szkoły wszelkiego zauważonego zagrożenia, a w szczególnych, uzasadnionych wypadkach, nawet zaniechania prowadzenia zajęć;

8)        zawiadamiania rodziców o złym samopoczuciu lub wypadku, jakiemu uległ uczeń w szkole;

9)        zapewnienia choremu uczniowi należytej opieki;

10)    ustawicznego podnoszenia kwalifikacji zawodowych w zakresie: doskonalenia umiejętności wychowawczych, komunikacji interpersonalnej, rozwiązywania konfliktów, mediacji w sprawach spornych;

            a ponadto

11)    stosowania w codziennej praktyce zapisów Regulaminu bezpieczeństwa i higieny pracy i nauki w Szkole Podstawowej nr 363, Procedur postępowania nauczycieli i współpracy z policją w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży demoralizacją, Szkolnego systemu kontroli frekwencji i obowiązku szkolnego oraz Regulaminu organizacji wycieczek szkolnych w Szkole Podstawowej nr 363 im. prof. Witolda Doroszewskiego.

§ 50

Ponad zapisy paragrafu 49 nauczyciel zobowiązany jest do:

1)        rozwijania swoich kompetencji nauczycielskich i podnoszenia kwalifikacji zawodowych;

2)        mierzenia jakości własnych działań dydaktycznych i wychowawczych;

3)        pisemnego opracowania planów wynikowych do wybranego programu nauczania;

4)        pisemnego opracowywania na bieżąco planów dydaktycznych przez nauczycieli stażystów i kontraktowych, oraz – przez wszystkich nauczycieli – na lekcje obserwowane, otwarte i koleżeńskie;

5)        pisemnego przygotowania innych planów realizacyjnych w odniesieniu do przyjętego w szkole zestawu programów;

6)        systematycznego prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i wewnątrzszkolnymi ustaleniami;

7)        czynnego udziału w pracach rady pedagogicznej i jej komisjach oraz realizowanie postanowień i uchwał rady pedagogicznej.

§ 51

1.      Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności:

1)        ustalanie programu nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb;

2)        korelowanie treści programowych przedmiotów, porozumiewanie się co do wymagań programowych i organizacji kontroli i mierzenia osiągnięć uczniów;

3)        uzgodnienie tygodniowego, łącznego obciążenia ucznia pracą domową;

4)        współpraca w realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych;

5)        wspieranie wychowawcy w ustalaniu we współpracy z pedagogiem pomocy psychologiczno-pedagogicznej zespołowi uczniowskiemu lub poszczególnym uczniom;

6)        porozumiewanie się z zespołem rodziców w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i organizacji czasu wolnego uczniów oraz wspólne podejmowanie konkretnych zamierzeń dla optymalnego rozwoju uczniów.

2.      Zespół ma także prawo do:

1)        wnioskowania i opiniowania rozwiązań w zakresie planu nauczania oddziału w cyklu kształcenia;

2)        kierowania uczniów do poradni psychologiczno-pedagogicznej, ustalania indywidualnych programów;

3)        wnioskowania, wiążącego wychowawcę klasy, w sprawie ustalania oceny zachowania uczniów;

4)        wnioskowania do dyrektora szkoły i rady pedagogicznej w sprawach pedagogicznych i opiekuńczych.

3.      Ustala się, iż w ciągu roku szkolnego winny się odbyć co najmniej trzy spotkania zespołu. Ramowa tematyka tych spotkań to:

1)        dobór (modyfikacja) programów nauczania dla oddziału, ewaluacja zestawu dobranych uprzednio programów, korelacja treści nauczania w obrębie przedmiotów, wymagania programowe, harmonogram kontroli i pomiaru osiągnięć uczniów w formach ogólnooddziałowych, obciążenie uczniów pracą domową, organizacja pozalekcyjnych działań zespołowych (kalendarium oddziału);

2)        śródroczna ewaluacja osiągnięć uczniów, ewentualne modyfikacje programowe, decyzje opiekuńcze i wychowawcze, prognozowanie wyników na koniec roku, uzgodnienia z rodzicami uczniów;

3)        ewaluacja rocznych osiągnięć uczniów w dziedzinie nauczania i wychowania, ustalenie priorytetów działania zespołu na kolejny rok szkolny, przyjęcie wniosków usprawniających pracę szkoły pod adresem organów kierowania szkoły.

4.   Pracą zespołu kieruje wychowawca klasy.

§ 52

1.      Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Rodzaje zespołów i ich skład osobowy określa rada pedagogiczna na posiedzeniu plenarnym przed rozpoczęciem roku szkolnego.

2.      Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora szkoły na wniosek zespołu.

3.      Zadania zespołów obejmują:

1)        ustalenie szkolnego zestawu programów nauczania oraz dostosowywanie treści programowych do zmieniającej się rzeczywistości społecznej, gospodarczej i technicznej kraju;

2)        organizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania oraz uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programu nauczania;

3)        wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów z poszczególnych zajęć oraz sposobów badania osiągnięć edukacyjnych uczniów;

4)        opracowanie wzoru pisemnego sprawdzianu dla uczniów ubiegających się o podwyższenie oceny rocznej wyższej niż przewidywana, z danego przedmiotu, dla uczniów na poszczególnych poziomach klas;

5)        współdziałanie w organizowaniu mierzenia jakości pracy szkoły;

6)        organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli;

7)        współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia;

8)        organizowanie wewnętrznych konkursów;

9)        wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania;

10)    wybór podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujących we wszystkich oddziałach danego poziomu przez co najmniej 3 lata oraz materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w danym roku szkolnym.

§ 53

1.      Wychowawca oddziału pełni zasadniczą rolę w systemie wychowawczym szkoły. Jest animatorem życia zbiorowego uczniów, powiernikiem i mediatorem w rozstrzyganiu kwestii spornych. Formy realizacji zadań powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.

2.      Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:

1)        tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie;

2)        inspirowanie działań zespołowych uczniów;

3)        podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole oraz między uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.

3.      Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 2:

1)        otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swych wychowanków;

2)        planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:

a)      różne formy życia zespołowego rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,

b)      ustala treść i formę zajęć tematycznych na godzinach wychowawczych, spójnych z programem wychowawczo-profilaktycznym.

3)        współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania dydaktyczne i wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami);

4)        utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:

a)      poznania ich i ustalania potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,

b)      współdziałania z rodzicami w działaniach wychowawczych i profilaktycznych,

c)      udzielania informacji o postępach ucznia w nauce i o zachowaniu,

d)     włączenia rodziców w sprawy życia klasy i szkoły oraz do zbiorowych i indywidualnych poczynań na rzecz klasy i szkoły.

5)        współpracuje z pedagogiem i psychologiem szkolnym oraz innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności (także zdrowotnych) oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów. Inicjuje odpowiednie formy pomocy na terenie szkoły i w placówkach pozaszkolnych, zgodnie z rozporządzeniem MEN w sprawie zasad udzielania pomocy psychologicznej i pedagogicznej;

6)        przeprowadza mierzenie jakości własnej pracy opiekuńczo-wychowawczej.

4.      Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące klasy:

1)        jest przewodniczącym i koordynatorem prac zespołu nauczycieli prowadzących zajęcia w jego wychowawczej klasie;

2)        prowadzi dokumentację przebiegu nauczania swojego oddziału, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz dokumentuje pracę zespołu nauczycielskiego, a w szczególności gromadzi:

a)      klasowy zestaw programów nauczania,

b)      klasowy zestaw podręczników i materiałów pomocniczych,

c)      roczne plany wynikowe wszystkich zajęć edukacyjnych,

d)     wymagania edukacyjne nauczycieli, wynikające z realizowanych w oddziale programów nauczania,

e)      wyniki wewnętrznego i zewnętrznego badania osiągnięć uczniów i oddziału.

3)        systematycznie prowadzi dokumentację swojej działalności wychowawczej i opiekuńczej;

4)        kontroluje realizację obowiązku szkolnego przez wychowanków, w szczególności w zakresie regularnego uczęszczania przez dziecko na zajęcia lekcyjne;

5)        dokonuje oceny wyników nauczania i pracy wychowawczej klasy oraz przedkłada sprawozdania z postępów dydaktyczno-wychowawczych na posiedzeniach rady pedagogicznej.

5.      Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora szkoły oraz rady pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.

§ 54

UCHYLONY

§ 54a

 

Wychowawca świetlicy wspiera realizację zadań wychowawczych, opiekuńczych i

dydaktycznych szkoły, a w szczególności:

 

  1)    odpowiada za bezpieczeństwo dzieci powierzonych swojej opiece;

  2)    organizuje zajęcia mające na celu rozwój osobowości dziecka, jego prawidłowy   

                     wypoczynek w czasie pobytu w świetlicy;

              3)    na bieżąco kontaktuje się z rodzicami wychowanka i wspiera ich w

                     rozwiązywaniu problemów wychowawczych;

4)        systematycznie utrzymuje kontakt z nauczycielem-wychowawcą;

5)        pracuje zgodnie z planem rocznym, miesięcznym i tygodniowym;

6)        wykonuje polecenia swojego bezpośredniego zwierzchnika - kierownika świetlicy i dyrektora szkoły.

                                                  § 55

UCHYLONY

§ 56

Do zadań logopedy szkolnego należy:

1)        diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy uczniów;

2)        prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla uczniów i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;

3)        podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;

4)        wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

§ 57

Do zadań terapeuty pedagogicznego należy:

1)        prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się;

2)      prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;

3)      podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów;

4)      wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

5)      udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów, u których stwierdzono specyficzne trudności szkolne uniemożliwiające sprostanie tym wymogom.

§ 58

1.      W szkole może być zatrudniony asystent nauczyciela prowadzącego zajęcia w klasach I-III lub pomoc nauczyciela w oddziale przedszkolnym. Do zadań pomocy nauczyciela należy m.in.:

1)        ścisła współpraca nauczycielami w zakresie opieki nad uczniami;

2)        dbanie o utrzymanie ładu, porządku i estetyki w powierzonych salach i innych pomieszczeniach;

3)        wypełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do uczniów zlecanych przez wychowawcę klasy oraz innych czynności wynikających z rozkładu zajęć w ciągu dnia;

4)        udzielanie pomocy nauczycielowi w organizowaniu i prowadzeniu pracy opiekuńczo-wychowawczej;

5)        uczestniczenie w wycieczkach i spacerach uczniów;

6)        dbałość o bezpieczeństwo i higienę pracy.

2.      Szczegółowy zakres obowiązków określa odrębny dokument.

 

§ 58a

1.      W szkole może być zatrudniony doradca zawodowy lub nauczyciel z odpowiednimi

kwalifikacjami.

2.      Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności:

1)      systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów i słuchaczy na działania związane z realizacją doradztwa zawodowego;

2)      prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego;

3)      opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami opiekującymi się oddziałami, psychologami lub pedagogami, programu szkolnego doradztwa zawodowego oraz koordynacja jego realizacji;

4)      wspieranie nauczycieli, w tym nauczycieli wychowawców opiekujących się oddziałami, psychologów lub pedagogów, w zakresie realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego.

 

§ 59

Nauczyciel bibliotekarz realizując swoje zadania w szczególności:

1)        w zakresie pracy pedagogicznej:

a)      organizowanie działalności informacyjnej i czytelniczej w szkole,

b)      rozbudza i rozwija potrzeby czytelnicze uczniów związane z nauką i indywidualnymi zainteresowaniami,

c)      udziela informacji bibliotecznych, bibliograficznych i tekstowych, informuje o nowych nabytkach lub książkach szczególnie wartościowych,

d)     udziela w miarę możliwości pomocy nauczycielom w ich pracy dydaktycznej,

e)      przeprowadza analizy stanu czytelnictwa,

f)       opracowuje roczne plany pracy biblioteki uwzględniając wnioski nauczycieli, wychowawców i zespołów samokształceniowych,

g)      wspieranie uczniów, nauczycieli i rodziców w organizowaniu samokształcenia z użyciem różnorodnych źródeł informacji,

h)      wspieranie uczniów w rozwijaniu ich uzdolnień poprzez naukę poszukiwania źródeł informacji wykraczających poza program nauczania,

i)        wspieranie uczniów mających trudności w nauce poprzez pomoc w poszukiwaniu informacji potrzebnych do odrobienia zadań domowych,

j)        przygotowanie uczniów do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym,

k)      organizowanie zajęć i ekspozycji rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną,

l)        współuczestniczy w realizacji zajęć dydaktycznych szkoły.

2)        w zakresie prac organizacyjno-technicznych:

a)      gromadzenie zbiorów, kierując się zapotrzebowaniem nauczycieli i uczniów, analizą obowiązujących w szkole programów, podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych,

b)      gromadzenie czasopism popularnonaukowych, pedagogicznych, środków audio-wizualnych, programów multimedialnych,

c)      gromadzenie, wypożyczanie, udostępnianie uczniom podręczników, materiałów edukacyjnych oraz przekazywanie materiałów ćwiczeniowych,

d)     ewidencjonowanie i opracowywanie zbiorów zgodnie z obowiązującymi przepisami,

e)      udostępnianie zbiorów biblioteki w formie wypożyczeń indywidualnych oraz wypożyczeń do pracowni przedmiotowych,

f)       systematyczne zabezpieczanie zbiorów przed szybkim zużyciem,

g)      dokonuje selekcji zbiorów zbędnych lub zniszczonych prowadząc odpowiednią dokumentację,

h)      prowadzenie dokumentacji z realizacji zadań biblioteki.

§ 60

1.      Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości. Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor.

2.      Pracownicy administracji i obsługi są zobowiązani do prezentowania uczniom szkoły przykładnej kultury osobistej i taktu. W szczególności niedopuszczalne jest obrażanie godności osobistej ucznia.

§ 61

1.      Szkoła współpracuje z Poradniami Psychologiczno-Pedagogicznymi poprzez m.in.: bieżącą wymianę informacji, spotkania przedstawicieli jednostek; możliwość składania stosownych wniosków w sytuacjach określonych w odrębnych przepisach prawa powszechnie obowiązującego. Szkoła kontaktuje się z poradnią w celu:

1)      pomocy w zdiagnozowaniu środowiska uczniów;

2)      rozpoznania możliwości i indywidualnych potrzeb ucznia;

3)      wspierania ucznia w rozwoju;

4)      określenia formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

5)      udzielania pomocy nauczycielom w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb uczniów;

6)      udzielania pomocy rodzicom i rozwijania ich umiejętności wychowawczych.

2.      Szkoła w miarę posiadanych środków udziela uczniom pomocy w tym pomocy materialnej dla uczniów, których sytuacja tego wymaga poprzez m.in. współpracę z wyspecjalizowanymi instytucjami.

Z tytułu zdarzeń losowych lub szczególnych warunków rodzinnych szkoła przy udziale przedstawicieli rodziców i innych instytucji i organizacji stara się zapewnić uczniom doraźną pomoc materialną.

 

 

 

Pokaż informacje o artykule